Skip to main content
Viktvagvisaren

Garcinia Cambogia

”Garcinia Cambogia – minskar fettlagring och hunger”

Garcinia Cambogia
brand-logo
vetenskaplighet
b9.png
styrka
b6.png
Utan-bieffekter
b6.png
 
1-10-combine
brand-logo
vetenskaplighet
b9.png
styrka
b6.png
Utan-bieffekter
b6.png
 
1-10-combine

Garcinia Cambogia är ett bantningsmedel som fungerar. Dess aktiva ingrediens HCA har i vetenskapliga studier lett till en viktminskning på 1-3 kilo i månaden, med minskad hunger och förbättrade blodfetter.

Är du intresserad av bantningspiller med garcinia cambogia rekommenderar vi White One Garcinia Cambogia och Pure Garcinia Cambogia.

Vill du läsa våra recensioner av dessa produkter kan du göra det här; White One Garcinia Cambogia och Pure Garcinia Cambogia.

Garcinia Cambogia är en pumpaliknande frukt som innehåller det aktiva ämnet HCA (står för ”hydroxycitric acid”, på svenska ”hydroxicitronsyra”). Efter att ha lovordats i det amerikanska programmet Dr. Oz Show för sin viktminskande effekt har Garcinia Cambogia och HCA blivit omåttligt populärt.

Det är vetenskapligt bevisat att HCA ger viktnedgång, minskar aptiten, minskar lagringen av fett, förbättrar blodvärdena och ökar nivåerna av må-bra-hormonet serotonin.

HCA:s huvudsakliga effekt är att det får kolhydrater att lagras som muskelenergi istället för som fett. Därför passar Garcinia Cambogia väldigt bra för de som rör på sig, men mindre bra i kombination med strikta GI-dieter eller lågkolhydratkost.

Frågor och svar om Garcinia Cambogia

Garcinia Cambogia är en tamarindliknande frukt som är vanlig i det sydostasiatiska köket. Den innehåller det aktiva ämnet HCA (”hydroxycitric acid”, på svenska ”hydroxicitronsyra”). På senare tid har studier visat att HCA ökar fettförbränningen och minskar hungern.

HCA ökar mängden serotonin i hjärnan, ett må-bra-hormon som motverkar depression. Ökade serotonin-nivåer gör att du känner dig mättare, blir gladare och leder ofta till viktnedgång.

Kolhydrater såsom pasta, bröd och socker lagras gärna som fett av kroppen. För att det ska ske behövs enzymet Citrate Lyase. HCA hämmar just det enzymet, så att kolhydraterna inte kan omvandlas till fett. Istället bildar då kolhydraterna glykogen som lagras i musklerna, vilket ger dig mer muskelenergi på gymmet. När glykogenförråden i musklerna fylls upp, signaleras det dessutom till hjärnan att du är mätt, så att din aptit minskar.

HCA minskar även nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen.

Vetenskapliga studier visar på 1-3 kilos viktnedgång i månaden med Garcinia Cambogia.

Garcinia Cambogia kallas även HCA, Citrimax, Garcinia gummi-gutta, gambogee, brindleberry, pot tamarind, Malabar tamarind och assam fruit. Man kan även söka den den aktiva ingrediensens engelska namn, hydroxycitric acid, på svenska hydroxicitronsyra.
Garcinia Cambogia fungerar, HCA ger både viktnedgång och andra positiva effekter såsom ökning av nöjdhets-hormonet serotonin och bättre blodvärden. Men HCA fungerar tydligen bara i tillräckligt höga doser. En studie på 1500 mg HCA/dag visade ingen effekt alls, medan en studie på 2800 mg HCA/dag gav fantastiska resultat med både viktnedgång, hungerdämpning och förbättring av blodvärden jämfört med placebogruppen.

2800 mg HCA/dag i 8 veckor gav enligt den studien följande resultat:

  • -4,5 kg mot placebogruppens -1,6 kg
  • +45% serotoninnivå, mot placebogruppens +11%
  • -4% matintag, mot placebogruppens +3%
  • -37% serumleptin, mot placebogruppens +0,3% (serumleptin är kopplat till genen för fetma)
  • Betydlig förbättring av kolesterolvärden och blodfetter

Detta säger de vetenskapliga studierna:

  • En metastudie (som sammanfattar resultaten av andra studier) visar att HCA ökar serotoninnivåerna, minskar aptiten, ökar fettnedbrytningen, förbättrar nivåerna av blodfetter och leder till viktnedgång.
  • En 12-veckors studie på 89 lätt överviktiga kvinnor som fick 1200 mg HCA per dag samt instruktioner att bara äta 1200 kcal/dag, gav som resultat att HCA-gruppen gick ner 3,7 kg mot för placebogruppens 2,4 kg. HCA-gruppen upplevde inte minskad hunger.
  • I en dubbelblindstudie fick 135 testpersoner 1500 mg HCA per dag eller placebo, samtidigt som de fick instruktioner att äta en kost med mycket fibrer och få kalorier. Båda grupperna gick ner 3-4 kg i vikt men det var ingen statistiskt signifikant skillnad mellan HCA-gruppen och placebogruppen. Slutsatsen är att 1500 mg HCA är för lite för att ge en effekt, i alla fall i samband med bantning.
  • En dubbelblindstudie på 42 bukfeta testpersoner som fick HCA eller placebo i 12 veckor, visade att HCA minskade mängden bukfett jämfört med placebo. Ingen större skillnad i BMI eller vikt observerades dock.
  • En djurstudie på feta möss visar att möss som får HCA äter mindre, väger mindre och minskar inflammationer, oxidativ stress och insulinresistens.
  • I en studie med 82 frivilliga fick testpersonerna 2800 mg HCA per dag, samt instruktioner att äta 2 000 kcal/dag samt gå 30 minuter, 5 gånger i veckan. Efter 8 veckor hade HCA-gruppen gått ner 5% av sin kroppsvikt (4,5 kg) mot referensgruppens 1,9% (1,6 kg). Dessutom fick HCA-gruppen betydligt bättre kolesterolnivåer och högre serotonin-nivåer (en ökning på 49% mot referensgruppens 11%). HCA – gruppen fick dessutom minskad aptit och lämnade kvar 4% av maten på tallriken, medan placebogruppen ökade sitt matintag med 3%. Intressant är att HCA-gruppen fick sänkta nivåer serum leptin, vilket är en biomarkör för den gen som ger fetma (-37% mot för kontrollgruppens +0,3%)
Garcinia Cambogia-frukten har ätits i många år och betraktas som säker. HCA-extraktet är troligtvis också säkert i normala mängder.

De som tar statiner (kolesterolsänkande läkemedel) bör använda Garcinia Cambogia med försiktighet eftersom det kan öka risken för negativa bieffekter av statinerna. De med Alzheimers eller annan demenssjukdom bör inte ta Garcinia Cambogia eftersom demensen kan förvärras.

Medicineras du för diabetes, rådgör med en läkare innan du tar Garcinia Cambogia eftersom det kan påverka blodsockret.

Eftersom Garcinia Cambogias verkan till stor del kommer från kolhydraterna, genom att de lagras som muskelglykogen istället för fett, är det nog inte optimalt att kombinera med strikt lågkolhydratkost såsom LCHF eller Atkins. Finns det inga kolhydrater att påverka, är det troligt att Garcinia Cambogia inte har särskilt stor effekt.

Ammande och gravida samt de under 16 år och med BMI under 18 bör aldrig ta viktminskningstillskott.

Vi på Viktvägvisaren rekommenderar följande produkter med Garcinia Cambogia eftersom de säljs styckvis, utan abonnemang av hederliga företag: White One Garcinia Cambogia och Pure Garcinia Cambogia

Saknar du en fråga? Hör av dig!

Vissa av bilderna på denna sida används under Creative Commons License. Här finns en komplett lista på dessa bilder och rättigheter.

Passar dig som:
  • Vill minska hungern
  • Vill få extra kraft på träningspasset
  • Inte äter lågkolhydratkost
Produkter med Garcinia Cambogia
Populära bantningspiller:
Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar