Skip to main content
Viktvagvisaren

Ät färre kalorier och gå ner i vikt


Klassisk tankesätt där du minskar mängden kalorier då får i dig

”Kalorier” är ett mått på en viss mängd energi. Det används i matsammanhang för att beskriva den mängd energi som en maträtt innehåller. Vår kropp behöver energi för att fungera; energin får den i sig genom mat i form av kalorier. Alla människor behöver olika mängd kalorier för att hålla kroppen igång, men ett tumregel är att en vuxen kvinna behöver cirka 2000-2500 Kilokalorier per dag och en vuxen man ytterligare cirka 500.

Varje livsmedel innehåller en mängd kalorier, och fett innehåller flest kalorier.

Hur lågkalori-dieter kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

Det mest klassiska sättet att gå ner i vikt är att äta mindre, det vill säga få i sig färre kalorier. Tanken bakom detta är enkel: kroppen har ett visst dagsbehov av energi, och om du följer en diet där du får i dig mindre energi än det dagsbehovet blir kroppen tvungen att ta av reservlagren, det vill säga fettet som sitter lagrat lite här och var på kroppen. Det är precis vad du vill när du vill gå ner i vikt!

Eftersom fett innehåller mycket kalorier ligger det närmast till hands att dra ner på fettet när man vill gå ner i vikt, därav de klassiska ”knepen” såsom att inte bre för mycket smör på mackan, dricka lättmjölk och undvika feta såser. Ett liknande koncept där man i stället för att få i sig färre kalorier ser till att bränna fler, är metoder där man försöker öka kroppens fettförbränning.


Att äta enligt lågkalori-principen passar dig som…

  • Vill gå ner mycket i vikt
  • Har motivationen att stå ut med en del hunger
  • Inte lider av sötsug
  • Gärna tränar eller rör på dig mycket

Hur ska du då göra för att få i dig färre kalorier?

Du kan minska mängden kalorier du får i dig på flera sätt:

1. Lågkalori dieter

Det finns en uppsjö av dieter som är fattiga på kalorier. Ofta är den stora utmaningen i att hitta en diet som du klarar av att följa under en längre tid, då det första stora problemet med låg-kalori dieter, är Hungern. Kroppen har nämligen en inbyggd överlevnadsmekanism som sätts igång när den inte får i sig tillräckligt med energi. Samtidigt som den börjar ta av fettreserverna sänder den signaler till hjärnan om att det är kris, hungersnöd och risk att dö svältdöden. Lösningen är: mat, mycket mat och NU! Där kommer dietens struktur och schema in; genom att ange vad du får och inte får äta samt i vilken mängd kan du med hjälp av viljestyrka övervinna hungern och dra ner på kalorierna, trots att kroppen vill något annat.

Vissa dieter är striktare än andra och ger större viktnedgång, men ger även större hungerkänslor och är svårare att hålla.

Exempel på lågkalori dieter Tallriksmodellen, Isodieten, CSIRO-metoden, 6-dagarsdieten, LEARN-metoden och Ornish-dieten.

2. Kosttillskott som minskar mängden kalorier du får i dig

Det finns egentligen två sorters bantningsmedel som gör att din kropp tar upp färre kalorier: de som hindrar fett från att tas upp av kroppen och de som gör dig mindre hungrig så att du äter mindre.

Kosttillskott som hindrar kroppen från att ta upp fettet i maten är exempelvis extrakt av kaktusen Opuntia Ficus Indica. Detta ämne bildar en gelé i magen som suger åt sig upp till 28% av fettet som du får i dig genom maten. Extraktet går under namnet NeOpuntia® eller Lipoxitral™.

Det mest kända kosttillskottet som minskar hungern är extrakt av kaktusen Hoodia Gordonii. Kort sagt skickar dess aktiva substans signaler till hjärnan som får den att tro att man nyss ätit. Väldigt praktiskt när man vill dra ner på kalorierna. Även andra ämnen som till exempel Synefrin har vissa hungerdämpande egenskaper.

3. Bantningspiller för dig som vill dra ner på kalorierna

Eftersom filosofin om att gå ner i vikt genom att minska på kalorierna varit med så länge har det genom åren lanserats en mängd bantningspiller som bygger på denna princip:

I gruppen bantningspiller som hindrar kroppen från att ta upp fett har vi MaxMedix Fat Binder, Alli eller Xenical. Några innehåller kaktusextrakt som gör att en del av fettet i maten går rakt igenom kroppen, andra kräver att man samtidigt drar ner på fettet i maten om man inte vill få otäcka biverkningar såsom lös mage och gaser.

Bantningspiller som dämpar hungern är framförallt de som innehåller Hoodia Gordonii såsom White One Garcinia Cambogia och Diet Fiber.

4. Måltidsersättningar och pulverdieter (VLCD)

Ett vanligt sätt för att minska kalorierna är att börja med någon måltidsersättning som fungerar enligt principen VLCD (Very Low Calory Diet), dvs att man drastiskt skär ner på kalorierna. Denna metod är inte dum, då de flesta shaker och bars är ganska så goda och kan hjälpa till att hålla hungern i schack.

En stor fördel med pulverdieter där man enbart äter måltidsersättningar eller dricker shakes är att det är väldigt strikt och tydligt med att man inte får äta något annat. Det finns inga gråzoner eller gränser att tänja, så metoden är ganska enkel att följa om man bara står ut med hungern och ensidigheten. Håller man en strikt pulverdiet går man garanterat ner i vikt, och det snabbt.

De vanligaste VLCD-pulverdieterna i Sverige är Allévo, Nutrilett och Naturdiet.

Som måltidsersättningar för 1-2 mål om dagen finns bland annat Herbalife, Diet Shake och Diet Protein.

5. Lågkalori-viktklubbar

Att dra ner på kalorierna är inte så lätt. Därför har det kommit många klubbar och internet-baserade verktyg som kan vara till hjälp, med kaloriräknare, menyer, forum och massor med råd och tips för att göra det hela lite enklare. Titta på Matdagboken och se om något kan passa dig.

Fungerar det? Går du ner av att äta färre kalorier?

Logiken bakom idén att man kan gå ner i vikt genom att dra ner på kalorierna är klockren matematik:

(antal kalorier som kommer in i kroppen) – (antal kalorier som kroppen gör av med) = kaloriöverskott (eller kaloriunderskott).

Har man överskott på kalorier lagras dessa som fett i ”reservdunken” på magen, rumpan och benen; har man däremot ett underskott så tar man av reserverna.

Det hade stämt om kroppen varit en maskin. Så är det dock inte, utan de processer som sätts igång när man ligger på minus är betydligt mer komplicerade, och kan sammanfattas med koncepten Hunger, Svält, och Jojo-bantning. Kroppen har under tusentals år lärt sig att göra allt för att det ska kännas obehagligt att ha energiunderskott, för överlevnadens skull.

På senare år har därför alternativa metoder vuxit fram, framförallt de som bygger på att man äter färre kolhydrater, så kallade low carb dieter, samt dieter där man växlar över till kolhydrater med lågt gi värde.

Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar