Skip to main content
Viktvagvisaren

6-dagarsdieten

”6 dagar till en slankare kropp – ät gott och gå ner en storlek”

6-dagarsdieten
brand-logo
Langsikting
b2.png
Effektivitet
b4.png
Latt
b1.png
 
1-10-combine
brand-logo
Langsikting
b2.png
Effektivitet
b4.png
Latt
b1.png
 
1-10-combine

6-dagarsdieten är en amerikansk, sträng lågkalori-diet som med hjälp av höjd fettförbränning utlovar en snabb viktnedgång på 4.5 kg på sex dagar. Det låter för bra för att vara sant och det är det också – du kommer rasa kilon, men det mesta är vatten som du går upp igen efteråt. Men behöver du komma i klänningen på fredag kan det vara en bra idé. Här kan du hitta frågor och svar om 6-dagarsdieten.

Vilken diet passar just dig bäst? Gör gärna vårt test ”Vilken vikttyp är du?”.

Frågor och svar om 6-dagarsdieten

Michael Thurmond är känd från den amerikanska TV-serien ”Extreme Makeover” där han sätter upp mat- och träningsprogram för de plastikopererade deltagarna som får dem att rasa i vikt. Han har utformat 6-dagarsdieten, som på engelska heter ”6 day Body Makeover”.

6-dagarsdieten bygger på fyra principer:

  • Man äter väldigt få kalorier, cirka 1200 kcal/dag, och får i sig mycket protein, men lite fett och lite kolhydrater.
  • Man äter ofta, var 3:e timme, för att hålla igång ämnesomsättningen.
  • Genom lågintensiv träning ökar man kroppens fettförbränning och förhindrar att kroppen börjar knapra på musklerna, vilket annars kan hända då man äter så lite.
  • Det finns 5 olika kroppstyper och varje kroppstyp får sin egen meny att följa. I Michael Thurmonds bok 6-day Body Makeover får man svara på 48 frågor som avgör ens kroppstyp.

6-dagarsdieten lovar att en snabb viktnedgång på upp till 4-5 kilo vilket motsvarar en klädstorlek på en vecka. Marknadsföringen och boktexten känns väldigt amerikanskt kommersiell.

När man läser beskrivningen av boken undrar man: ”Äta gott, träna mindre och tappa 5 kilo på en vecka” – är det möjligt? Svaret är faktiskt ”Ja”, men tyvärr går man upp det mesta av vikten när man är klar med dieten. En så snabb viktnedgång som 4-5 kilo på en vecka är omöjlig att gå ner i fett, därför måste största delen vara vatten som sedan gör att man går upp i vikt direkt man avslutar dieten. Dessutom är det risk för jojo-bantning, eftersom kroppen upplever svält, blir rädd och vill lagra extrareserver ifall det skulle hända igen. MEN – vill man verkligen komma i balklänningen på fredag är den perfekt!

Eftersom den är en extrem lågkaloridiet är den rätt sträng. Man undviker kolhydrater med högt GI-värde, fett, färdigrätter och halvfabrikat. Man äter mycket protein, som ska vara magert.

Det märks på menyn att en stor del av den snabba viktnedgången kommer från vatten; salt undviks eftersom det binder vatten och man äter mycket gröna bladgrönsaker med kalium i just för att de är vätskedrivande.

Här är en exempel-meny för en dag på 6-dagarsdieten:

Frukost: 3 hårdkokta ägg utan äggula. 1,2 dl grapefrukt.
Mellanmål: 85 g kalkonbröst utan skinn. 2,4 dl grönsallad.
Lunch: 57 g kycklingbröst utan skinn. 0,7 dl ris, helst brunt, eller 1 skiva vetebröd. Stärkelsefattiga grönsaker.
Mellanmål: 85 g tonfisk, gärna färsk annars på burk i vatten. 2,4 dl grönsallad.
Middag: 57 g kycklingbröst utan skinn. 0,7 dl ris, helst brunt, eller 1 skiva vetebröd. Stärkelsefattiga grönsaker.

Bokens titel säger ”ät gott och gå ner en storlek”, men jag undrar för mig själv hur god jag tycker exempelmenyn låter.

Man ska dricka 3 liter vatten om dagen. För mer detaljerad meny och bestämning av din kroppstyp behöver du läsa boken 6-day Body Makeover av Michael Thurmond. Tyvärr är den svenska versionen helt slut på förlaget, men den finns på norska och engelska.

Den är extrem, kort och största delen av den snabba viktnedgången är troligtvis vatten. Två liknande snabbdieter för den som behöver komma i balklänningen på fredag är Flygvärdinnedieten och 3-dagarsdieten.

Vill du däremot gå ner i vikt långsiktigt – hitta den diet som passar just dig i vår översikt om dieter.

Du kan även läsa vår artikel ”Vilken vikttyp är du?” för att se vad som passar dig bäst.

Ja, enligt boken ska dieten kombineras med en lågintensiv träningsplan så att kroppen ”slår på” fettförbränningen. Under träningen hävdar de att man bör andas djupt från magen för att ytterligare boosta fettförbränningen. Personligen är jag mycket tveksam till att andningen kan påverka fettförbränningen.

Med lågintensiv träning menas jogging eller snabb promenad 45 till 60 minuter varje dag. Efter 2-3 dagar får man en dags vila.

Min rekommendation är att absolut inte träna hårt, eftersom det är risk att du svimmar under passet eftersom du äter så lite.

Om vi räknar lite, så äter man under 6 dagars diet totalt 7200 kalorier. Normalt skulle man ha ätit ungefär 13000. Man har alltså sparat 5800 kalorier, vilket motsvarar cirka 650 g kroppsfett. Har du tur går du alltså ner 650 g fett på 6 dagar, men troligare kommer kroppen knapra av sina muskler samt tömma alla sina glykogenförråd (glykogenförråden är att blodsocker lagras i musklerna, bra att ha ifall man behöver springa från en björn). Glykogen binder vatten, så när man tömmer glykogenförråden kommer flera liter vatten kissas ur kroppen – och vips har du gått ner dina 4-5 kg, tills du börjar äta normalt igen. Då fylls glykogenförråden på nytt och vips är vikten tillbaka.

Kroppen kommer däremot bli chockad av en så pass snabb viktnedgång och av att vara på gränsen till svält i 6 dagar. När man börjar äta igen reagerar kroppen logiskt, med att lägga på sig något kilo extra. ”Det är ju bra att ha ifall vi skulle råka ut för svält igen”, tänker den. Så i långa loppet kan man gå UPP i vikt av 6-dagarsdieten.

Under de 6 dagarnas halvsvält kommer kroppen dessutom dra ner på alla icke-livsnödvändiga funktioner, det vill säga sänka metabolismen. Det gör att kroppen kommer förbruka mindre kalorier per dag än innan. Det kan hålla i sig ett bra tag efteråt, så man går upp ÄNNU mer i vikt.

Vad gäller träning, när man försöker gå ner i vikt är alltid en del av den förlorade vikten fett och en del är muskler. Studier har visat att om man tränar under tiden som man går ner i vikt, kommer man tappa större andel fett och därmed bevara musklerna bättre. Alltså är det korrekt att man bör träna samtidigt som man bantar, för att bränna mer fett och mindre muskler. Faran i 6-dagarsdieten är att man får i sig så väldigt lite kalorier att man riskerar att svimma under träningspassen.

  • Supersnabb viktminskning. Du kommer i den där klänningen om 6 dagar
  • Eftersom mat-schemat är så strikt är det lätt att följa, man behöver inte tänka
  • De flesta har viljestyrka nog att stå ut i 6 dagar, speciellt när resultaten syns på vågen
  • Hunger
  • Den förlorade vikten är i princip bara vatten, vilket man direkt går upp igen efteråt
  • Du kommer i klänningen, men svimmar på dansgolvet av vätske- och näringsbrist
  • Den kan få dig att gå UPP i vikt, inte ner, då kroppen blir chockad av svälten och lägger på sig något kilo till utifall att det händer igen
  • Maten är näringsfattig och du kan få brist på vitaminer och mineraler
Du skaffar boken 6-day Body Makeover av Michael Thurmond. Tyvärr är den svenska versionen helt slut på förlaget, men den engelska och norska versionen finns att köpa.

I boken får du svara på 48 frågor som bestämmer din kroppstyp, sedan finns specifika matplaner för varje kroppstyp. Samt hurtig peppning på amerikanskt vis.

Du kommer vara väldigt hungrig. För att minska hungerkänslorna kan du använda ett hungerdämpande bantningspiller, såsom till exempel White One Garcinia Cambogia och Diet Fiber.

Eftersom maten är näringsfattig kommer du troligtvis få brist på vitaminer och mineraler. Du kan komplettera med en effektiv multivitamintablett.

Känns det jobbigt att späka sig och du vill ha en enkel viktnedgång? Läs vår översikt av bantningspiller, där står vilka som fungerar och vilka som är skräp.
Saknar du en fråga? Skicka mig ett mail!
Passar dig som:
  • Vill gå ner i vikt riktigt fort/li>
  • Tycker det är okej att gå upp vikten igen direkt efteråt
  • Gillar hurtig amerikansk peppning
Hjälp på traven
Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar