Skip to main content
Viktvagvisaren

Medelhavskost

”Lev friskare och ät godare”

Medelhavskost
brand-logo
Langsikting
b10.png
Effektivitet
b2.png
Latt
b9.png
 
1-10-combine
brand-logo
Langsikting
b10.png
Effektivitet
b2.png
Latt
b9.png
 
1-10-combine

Medelhavskost förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och Alzheimer. Dessutom går man ner i vikt. Allt är vetenskapligt bevisat – kan det bli bättre? Här kan du hitta frågor och svar om medelhavskost.

Frågor och svar om Medelhavskost

Människorna kring medelhavet drabbas av betydligt färre hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och kroniska sjukdomar (som Alzheimer) än genomsnittet i världen vilket har visat sig orsakas av kosten. Maten kring medelhavet är ofta rik på omättade fetter, antioxidanter och omega-3. Fisk och grönsaker äts oftare än rött kött, och ett glas vin per dag (inte mer) gör gott för hjärtat.

Medelhavskosten är snarare en hälsosam livsstil än en diet, men visst går man ner i vikt. En stor undersökning 2008 visade att medelhavskost ger större viktnedgång än lågfettkost, vid samma kaloriintag (1500 kcal för kvinnor och 1800 för män).

En enorm undersökning på 70.000 friska européer i nio länder visade att medelhavsdieten inte bara kan förlänga livet utan även minska risken för Alzheimers samt hjärt- och kärlsjukdomar samt sänka kolesterolvärdena och förbättra reumatism. I en annan undersökning på 23 000 greker fann forskarna att de som följde medelhavsdieten hade ca 14% mindre risk att dö under de 8 år undersökningen pågick. De största effekterna tycktes komma av att man dricker måttliga mängder alkohol, äter lite kött och stora mängder grönsaker, frukter, nötter, olivolja och baljväxter. Att äta mycket spannmål och fisk verkade inte påverka dödligheten enligt den undersökningen.

Omättade och fleromättade fetter är bättre för hjärta och kärl än de mättade fetter som finns i animaliska produkter. Omättade och fleromättade fetter hittar man i fet fisk, linfröolja, rapsolja, olivolja, nötter, avokado, oliver och kyckling.

Antioxidanter skyddar kroppen från fria radikaler, som bildas i kroppen och bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, parkinson, alzheimer och påskyndar åldrandet. Antioxidanter finns i frukt och grönsaker, olivolja samt i rött vin. C- och E- vitaminer är antioxidanter.

Omega-3 och omega-6 är två fettsyror som man bör äta lika mycket av. Idag äter man i allmänhet alltför mycket omega-6, vilket bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och inflammationer. Medelhavskosten är rik på omega-3 som finns i fet fisk, linfröolja, rapsolja, olivolja och valnötter.

Man börjar med att byta ut margarin och smör mot olivolja, socker mot honung och drar ner på rött kött till fördel för fisk och fågel (kyckling, anka, gås, vaktel).

Man äter mycket fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och spannmål. Typiskt för medelhavskost är att baljväxter och grönsaker ingår naturligt i kosten. Det är även okej att dricka ett glas rödvin om dagen, men helst inte mer.

Mjölk dricks inte till maten. Crème fraiche används väldigt sällan och grädde används nästan bara till efterrätter, inte i maten. Yoghurt äter man däremot ofta, både som frukost, mellanmål och efterrätt. Ost på komjölk byts gärna ut mot ost på get- eller fårmjölk (chèvre, feta).

Oliver är en grundpelare i köket, dels som mellanmål och snacks, dels i form av olivolja på sallad och bröd. Man har aldrig margarin på bröd utan använder olivolja istället, även till mackor. Brödet är handbakat istället för fabriksbakat och oftast vitt.

Medelhavskosten säger inget om träning, men för att gå ner i vikt är träning ovärderligt.
Medelhavskosten är hälsosam och förebygger välfärdssjukdomar. Viktnedgången är en bonus, så man får många fördelar i ett.

Det är enkelt att gå ut och äta eftersom man kan äta det mesta.

Det är vetenskapligt bevisat att medelhavskosten verkligen ger hälsovinster.

Eftersom medelhavskosten snarare är en hälsosam livsstil än en diet, behöver man kanske vakta lite på kalorierna för att gå ner i vikt.
För att minska aptiten och sötsuget kan du även äta White One Garcinia Cambogia och Diet Fiber.

Eftersom du måste vakta på kalorierna när du följer medelhavsdieten är det en bra idé att gå med i en viktklubb där du får tillgång till verktyg som gör kaloriräknandet enklare, exempelvis Matdagboken.

Att få i sig mycket antioxidanter i form av vitaminer är viktigt i medelhavsdieten. Därför kan du komplettera dieten med en effektiv multivitamintablett.

Läs gärna en bok om medelhavskost för att få bättre koll på vad som är nyttigt och onyttigt:
LCHF för tjejer : supermaten på medelhavsvis kombinerar medelhavskost med LCHF.
Medelhavskost påminner i vissa avseenden om låg-kolhydratdieter. Jämför gärna med Atkins, GI metoden, Montignac-metoden eller South Beach-dieten
Saknar du en fråga? Skicka mig ett mail!
Passar dig som:
  • Vill bli friskare
  • Vill äta godare
  • Inte ser viktnedgången som det viktigaste
Hjälp på traven
Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar