Skip to main content
Viktvagvisaren

Insulin


Den gömda orsaken till att du går upp i vikt!

Det talas mycket om att gå ner i vikt genom att sluta äta kolhydrater eller undvika mat med högt GI-värde.

Det man oftast inte nämner är att man egentligen vill komma åt själva boven i dramat, nämligen insulinet. Det är nämligen insulinets fel att du går upp i vikt!

Varför gör insulin att du går upp i vikt?

Insulin är ett ämne som bildas i bukspottkörteln när mängden socker (glukos) i blodet ökar, vilket sker efter att du ätit mat som innehåller kolhydrater. När insulinet kommer ut i blodet händer två saker:

1. Insulinet sänker blodsockervärdet

Den första effekten är att insulinet ”puttar in” allt blodsocker det hittar in i cellerna för att där användas till att ge kroppen energi. Det är därför man får en energikick när man ätit något sött! Men, så fort sockret försvunnit ur blodomloppet kommer energidippen; det låga blodsockret berättar för kroppen att den är hungrig, våldsamt hungrig, och behöver mer mat, nu!. Förutom det minskar energinivån drastiskt, varifrån den klassiska efter-maten-tröttheten infinner sig.

När du äter kolhydrater blir du alltså först full av energi och sedan hungrig och trött.

2. Insulinet ökar fettlagringen

Insulinet har ännu en effekt på kroppen som är riktigt dåligt om du försöker gå ner i vikt: Insulinet sänder nämligen en signal till kroppen om att det finns ett överflöd av energi och att kroppen därför ska lagra allt fett den kommer åt. Inte så kul om du vill gå ner i vikt!

Ett exempel: om du äter en hamburgare så händer alltså följande:
a. det vita brödet bryts snabbt ner i kroppen till glukos, vilket höjer blodsockervärdet.
b. när blodsockret höjs reagerar kroppen på detta genom att utsöndra insulin.
c. insulinet ser till att det fett du ätit med hamburgaren lagras på magen, rumpan, låren och andra föga smickrande ställen.
d. insulinet gör att blodsockret sjunker. Du blir hungrig (trots att du nyligen ätit), sugen på sötsaker (eftersom du nu har lågt blodsocker) och energilös.
e. eftersom du nu blivit hungrig igen så går du och köper ytterligare en hamburgare, och får i dig fler kalorier än du egentligen behöver. Och går upp ännu mer vikt.

Om du enbart ätit det vita brödet (kolhydrater) eller bara ätit hamburgerköttet (proteiner och fett) så hade det varit mycket bättre; det är just kombinationen av fett och kolhydrater som är boven!

För att minska insulintopparna kan du antingen minska mängden kolhydrater i maten som helhet, eller äta mat med kolhydrater som inte uppmuntrar kroppen att utsöndra så mycket insulin, mat med lägre glykemiskt index, GI.

Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar