Skip to main content
Viktvagvisaren

Gå ner i vikt med GI


Små förändringar i kosten som ger stora resultat!

”GI värde” är ett mått på hur blodsockerkurvan stegras efter att du ätit mat som innehåller kolhydrater. När blodsockernivån går upp reagerar kroppen genom att utsöndra insulin, som gör dig hungrig, trött och fet (här kan du läsa mer om insulin)..

Olika kolhydrater ökar blodsockret olika snabbt, och ju snabbare blodsockerstegring desto mer insulin utsöndras, vilket inte är bra. Äter du kolhydrater med lågt GI värde, det som kallas ”långsamma kolhydrater”, så kommer din blodsockerkurva bli jämnare, vilket gör att du håller dig mätt längre, mindre av det fett du ätit lagras på kroppen, vilket i sin tur hjälper dig att gå ner i vikt.

Mat med lågt GI värde passar dig som…

  • Lider av sötsug och trötthet efter maten
  • Vill gå ner i vikt långsiktigt och kunna äta gott under tiden
  • Har problem med hjärt- och kärlsjukdomar eller diabetes
  • Vill äta nyttigare i allmänhet

Hur du gör för att gå ner i vikt med långsamma kolhydrater.

Läran om GI värde och långsamma kolhydrater är en filosofi som verkligen fungerar. I princip varje diet som följer denna modell är lätt att komma i gång med och få att fungera i längden. Eftersom din blodsockerkurva blir jämnare blir du inte särskilt hungrig även om du minskar portionerna, och mer av det fett som du äter går igenom kroppen utan att lagras eller förbrännas.

Du behöver inte ändra din kost radikalt, utan kan börja med mindre förändringar; äta fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsris och bulgur i stället för den vita varianten, tänka på att antingen äta fett eller kolhydrater vid samma måltid och byta ut potatisen mot grönsaker.

Känner du dock att du har ganska många kilon du vill bli av med och vill satsa på konceptet med långsamma kolhydrater och lågt GI värde, finns det flera vägar att gå:

1. GI-dieter

Att hitta en diet som bygger på läran om långsamma kolhydrater (lågt GI värde) är inte svårt. Trots att logiken bakom dessa dieter är samma är skillnaderna mellan dem dock ganska stora. Läs på och fundera vilken som passar dig bäst innan du kör igång:

GI metoden – Är vad den heter. Lagom strikt och fungerar bra.

Montignac – Bygger på att du väljer vilken typ av måltid du äter. Antingen äter du en måltid med lågt GI värde, som kan vara fettrik, men i gengäld endast får innehålla långsamma kolhydrater. Eller så äter du en lågkalori-måltid som dock får vara rik på kolhydrater. I denna diet tar man även bort mättade fetter ur maten, såsom grädde och smör.

South Beach – Är en diet i flera faser. Börjar strikt och går stegvis till att vara en ganska så snäll GI-diet.

Tar man modellen om lågt GI värde ett steg längre och även drar ner ordentligt på mängden kolhydrater, hamnar man i de striktare (och ibland effektivare) low carb dieterna som exempelvis Atkins metoden och LCHF metoden. De baserar sig på att kroppen i princips slutar bränna kolhydrater och i stället satsar på fettförbränning, en process som kallas ”ketos”. Man äter i princip samma mat förutom att low carb dieterna ersätter långsamma kolhydrater med grönsaker.

Många av dieterna som bygger på lågt GI värde börjar riktigt strikt med ketos på samma sätt som Atkins och LCHF metoden, men går efter någon vecka över till snällare GI-tänk med fler kolhydrater. Då växlar kroppen också tillbaka från fettdrift till kolhydratdrift.

Den största skillnaden mellan GI-dieter och low carb dieter är att i dieterna som bygger på lågt GI värde får kroppen gå på kolhydratdrift meden i low carb dieterna går kroppen på fettdrift (ketos).

2. Kosttillskott som sänker matens GI värde

Två sorters bantningsmedel sänker matens GI värde. Det sker genom att de blockerar olika enzymer och försvårar för kroppen att ta upp socker ur maten.

PhaseLite – vita kidneybönor hämmar enzymet alfa-amylas, och därigenom sänks blodsockervärdet. Effekten blir ungefär som om du ätit mat med lägre GI värde. PhaseLite finns i Carb no More.

Klorogensyra hämmar kroppens upptag av glukos och leder därför till lägre blodsocker. Även här sänks matens GI värde. Klorogensyra finns i White One Green Coffee och Green Coffee Pure.

. Bantningspiller för dig som följer en GI-diet

Det finns ett antal bantningspiller som på olika sätt jämnar ut blodsockerkurvan och därmed ger samma effekt i kroppen som om du ätit mat med lägre GI värde.

Dessa är bland andra White One Green Coffee, Green Coffee Pure och Diet Fiber.

4. Mat för dig som följer en GI-diet

Sedan GI-konceptet slog igenom har det dykt upp flera företag som fokuserar på att erbjuda snabb, enkel GI-mat.

GI-boxen är smalmat direkt till dörren. Under en månad får du hemlevererat färdiglagade GI-luncher och middagar som är designade för viktminskning av den kände GI-experten Ola Lauritzon. Klicka här för att gå till GI-boxen.

Carbzone är Skandinaviens största leverantör av produkter med lite kolhydrater. Produkterna lämpar sig utmärkt för personer som lever enligt GI, LCHF, Atkins, Low Carb eller bara vill skära ner på kolhydraterna. Klicka här för att gå till Carbzone.

5. Viktklubbar för dig som vill gå ner i vikt med långsamma kolhydrater

GI metoden är inte så svår att följa när man väl vet vad som är ”bra” och ”dåligt”, dvs hur högt GI värde ett visst livsmedel har. Detta är dock en hel vetenskap; exempelvis har återuppvärmd potatis betydligt lägre GI värde än nykokt!

En bra hjälp på traven är att gå med i en viktklubb där du får tillgång till menyer, kolhydraträknare och många andra hjälpmedel samt kontakt med likasinnade för att få tips och råd.

Matdagboken är viktklubbar med fokus på GI.

Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar