Pure Detox Plus |
”Välkänt blufföretag med besvärlig kundtjänst” |



VARNING! Vi misstänker starkt att företaget bakom Pure Detox Plus är oärligt! Pure Detox Plus har anmälts till konsumentverket flera gånger. Pure Detox Plus är ett nytt namn på ökända ”Clean Detox”, som vid flera tillfällen blivit anmält för bedrägeri och som Konsumentverket varnar för!
Detox innebär att man rensar kroppen på de gifter som samlats med tiden, och samtidigt kanske går ner några kilo. Det viktigaste med en detoxkur är att man ska må bättre, få mer energi, bli friskare och leva längre. Man kan detoxa på olika sätt, allt från att fasta eller dricka speciella örtdrinkar, köpa en komplett detoxkur, fotbad eller kroppsinpackning. Läs mer på vår sida om Detox. Vi varnar för Pure Detox Plus! Vill du istället ha ett detoxpiller som säljs styckvis av ett hederligt företag, titta på exempelvis Detox Greens. Om ditt mål är att gå ner i vikt rekommenderar vi inte detox, utan att du i stället tittar på Bodyfat Burner Night eller Burn X10 som är välkända bantningspiller som säljs utan abonnemang av hederliga företag. |
Varför varnar vi för Pure Detox Plus?
Vi misstänker starkt att denna detoxkur är ett bedrägeri, med risk att du fastnar i ett avtal du inte vill ha med svårigheter att säga upp abonnemanget, och avråder därför dig från att köpa det.
Vi har försökt ta reda på vilket företag som ligger bakom Pure Detox Plus utan att lyckas. Det är samma företag som säljer VitaBurn, som vi också varnar för.
Identiskt annons som bedrägeri-produkten Clean Detox
Annonsen för Pure Detox Plus är identisk med annonsen för Clean Detox, en produkt som konsumentverket varnar för. Konsumentverkets skriver bland annat: ”Problemen för konsumenterna börjar kort därefter när de fastnar i avtal de inte vill ha. Det gör att de tvingas betala stora summor i ett abonnemang de inte ens vet att de har ingått. Eftersom konsumenten har betalat provpaketet med sitt kontokort kan företaget fortsätta att dra pengar från kontot. Avtalen är svåra att komma ur eftersom företagen ofta inte svarar på mejl eller telefon.”
Se annonserna för båda produkterna nedan, den vänstra för Clean Detox och den högra för Pure Detox Plus.
Mycket tyder på att Pure Detox Plus är Clean Detox, med nytt namn och en ny etikett men samma ohederliga villkor. Clean Detox har fått dåligt rykte efter konsumentverkets varning, så troligtvis har tillverkaren bytt namn och börjat sälja det igen.
Inget företagsnamn eller adress
Pure Detox Plus avslöjar inte företagets namn eller adress. De enda kontaktuppgifterna som finns är en emailadress (kundtjanst@vitaburncoffee.com) och ett telefonnummer till en automatisk telefonsvarare för uppsägning av abonnemang (08-506 443 34).
Det finns inget sätt att få prata med någon i telefon. E-posten tar det upp till 3 dagar att få svar på.
Detta är ett vanligt trick bland företag som försöker svindla kunderna och vill göra det svårt att säga upp abonnemanget eller anmäla dem.
Besvärlig kundtjänst
Det finns inget sätt att få prata med någon i telefon, och det tar upp till 3 dagar att få svar på e-post.
Vi har hört flera vittnesmål om att kundtjänsten inte är tillmötesgående. När man mailat dem för att säga upp abonnemanget inom 14 dagar, för att slippa den ordinarie försändelsen för 420:-, har kundtjänsten sagt att abonnemanget nu avslutats men att man ändå måste betala för det dyra ordinarie paketet. Det är inte sant.
Enligt villkoren har du 14 dagar på dig att säga upp det ordinarie paketet. Stå på dig och hota med att spärra ditt kort samt anmäla dem till polisen och konsumentverket!
Marknadsförs med bluffreportage
Pure Detox Plus marknadsförs bland annat med hjälp av bluffreportage (läs mer om bluffreportage här), med falska vittnesmål om viktnedgång. Detta betyder i sig inte att det är något fel på Pure Detox Plus, eftersom företagen som skriver dessa bluffreportage för det mesta inte jobbar direkt med tillverkaren. De som skriver bluffreportaget gör det för att tjäna provision på produkterna som säljs. Det tyder dock på dåligt omdöme hos företaget bakom Pure Detox Plus att inte kolla sina marknadsföringskanaler bättre.
Jag har blivit lurad av Pure Detox Plus. Vad gör jag?
Dina rättigheter
Enligt avtalet med Pure Detox Plus har du 14 dagar på dig att säga upp abonnemanget. Då betalar du bara välkomstpaketet och kommer inte behöva betala 420:- för det ordinarie paketet. Be tydligt i mailet om en bekräftelse på att du avbeställt och att de inte kommer dra 420:- från ditt konto.
Du kan även ångra hela köpet, inklusive välkomstpaketet. Europeiska konsumentsverket säger: ”Du har en lagstadgad ångerrätt på minst 7 arbetsdagar vid distansköp av varor inom EU. Skicka ett ångerbrev till företaget där du förklarar att du inte vill genomföra köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.” (…) ”Har du ångrat köpet, hävs avtalet och du har rätt att få tillbaka pengarna, som du har betalt till företaget och säljaren i sin tur har rätt att få tillbaka varan.”.
Problemet med Pure Detox Plus är att de har en besvärlig kundtjänst som ibland påstår att du inte alls får avbeställa nästa paket, eller ångra köpet. Det får du, det är din rätt. Stå på dig. Förvånansvärt många kunder ger upp och betalar ändå, så företaget tjänar massor på de som inte står på sig.
Ifall de inte ger sig utan fortfarande hävdar att du måste betala, kan du spärra kortet. De har ingen rätt att dra pengarna. Se till att du har bevis i form av mail om uppsägning, och skicka tillbaka alla paket oöppnade.
Vad ska jag göra?
- Säg upp abonnemanget omedelbart, genom att kontakta kundtjänsten. Be om skriftlig bekräftelse att de inte kommer dra pengar för nästa försändelse. Pure Detox Plus kundtjänst finns här: kundtjanst@vitaburncoffee.com, 08-506 443 34 (automatisk telefonsvarare). Det finns inget nummer att ringa för att få prata med en person. Har du beställt kombinationserbjudandet med VitaBurn behöver du avbeställa båda.
- Öppna inte paketen eller burkarna! Skicka tillbaka varorna, helst rekommenderat. Om de inte har fått burkarna inom 21 dagar efter beställningen måste du betala fullt pris. Returadressen verkar vara en postbox i England. För att skicka tillbaka paketet behöver du ett RMA-nummer som du måste få från deras kundtjänst.
- Om kundtjänsten inte är tillmötesgående, spärra ditt VISA-kort så de inte hinner dra den stora summan. Det kan ta så lite som 5 dagar från beställningen. Ja, det är jobbigt att behöva vänta på att få ett nytt, men det är bättre än att tvista med företaget eller banken för att få tillbaka pengarna när de väl dragits. Banken låter dig inte få tillbaka pengarna när de väl dragits, företaget måste ge tillbaka dem frivilligt. Är det ett svinigt företag så kan du fort bli av med mycket pengar.
- Anmäl företaget till konsumentverket. Det gör du enklast på Konsumentverkets hemsida.
- Polisanmäl eller hota med det. Egentligen ska det inte behövas, men ibland kan det löna sig i maildiskussionen med företaget att nämna att du vänder dig till Polisen och Konsumentombudsmannen.
Vad har du för erfarenheter av Pure Detox Plus? Lämna en kommentar nedan, dela den här sidan på Facebook för att varna andra, eller maila oss!
- Är orädd för fula företag
- Stressar, dricker mycket kaffe eller alkohol, eller röker
- Inte har viktminskning som främsta mål
har råkat ut för samma sak . i ett år har nu dragits 425 kr från mitt konto varje månad ,har ringt och rösten talar om för mig att mitt abonnemang är avslutat, även gjort avbeställning genom deras formulär på nätet, vet snart inte vad jag skall göra / snälla ge mig ett råd
Bra produkt
Funkat bra på mig och jag har känt mig piggare, gått ner i vikt och fått bättre hy. Jag har beställt ett paket och nu är det andra gången jag använder kuren. Gick bra att bara beställa ett ”paket”.
Jag beställde detta men inga varor kom. Jag mailade och ifrågasatte varför och till svar fick jag att varorna hade skickats. Jag blev väldigt arg och irriterad då det tog tre veckor men inga varor så jag skrev ett långt mail att om jag inte fick tillbaka mina pengar skulle jag både anmäla dom för bedrägeri osv. Jag fick ”peppar peppar” tillbaka mina pengar på kontot!
satt och letade deras sida nu igen för att jag ville testa igen, men då hamnade jag här å tack och lov för det!
Jag letar mej vidare efter något bra till min kropp istället :)
Ojoj!Jag sitter här med en burk av varje som jag precis har öppnat.Har inte hört något i från företaget än.Men blev nu rädd när jag såg detta.Vad ska jag göra vid en ev kontakt igen från deras sida? Som ett paket tex
Jag provade på pure detox plus. Fick hem en burk som jag betalade. Detta var ca 1 månad sen, för några dagar sen såg jag på kontoutdragen arr dom dragit 445:- från kontot. Jag avslutade nedlemsskapet precis när jag fick hem burken. Vad gör jag nu???
Jag beställde nyss tabl från en facebooks sida men sen.när jag skulle ringa dem för att avbryta direkt så kom man inte fram till deras nr. Jag maila dem direkt efter dvs nu o dem . skickade att jag måste.ändå betala jag är så chockad för jag vet inte vad jag ska göra alls är inte så duktig på sånt är liiivvvräääddd. Spärra mitt kort nyss oså VAD SKA JAG GÖRAA :-(:-(
jag har gjort samma misstag…blev lurad&fått betala 25kr+25kr för prova på paketet(frakt) & sedan för att avsluta de hela betala 395kr +198kr.
Måste jag nu spärra mitt kontokort oxå för att bli av med dom helt? Kommer dom att fortsätta dra pengar från mitt konto????Ska jag skicka tillbaka varorna elr.ska jag behålla de?
Hej!
Som så många andra har även jag tecknat ett avtal med liknande preparat, Corexin och Life Detox. Detta skedde i början av juli i år via en annons på Facebook. Då kallade sig företaget Health Care med kontor i Danmark och Irland.
Konsumentverket vet om deras existens men kan inte hjälpa någon enskild vilket är förståeligt.
Jag lyckades att få mina pengar tillbaka och det var egentligen inte så svårt om man höll sig till de råd som getts här och på Konsumentverkets hemsida.
Så här gjorde jag:
-Jag kontaktade företaget direkt när jag upptäckte vilka som stod bakom annonsen via mail (sparade mailet som kvitto) och sa upp mitt ingångna avtal samt åberopade den 14 dagars ångerrätt som gäller vid internetförsäljning från det att man tagit emot första försändelsen. Svaret dröjde dock 4 dagar men en bekräftelse kom på min ångerrätt.
-Jag skickade tillbaka paketet med första försändelsen oöppnat och som rekommenderat. Detta för att ha ett kvitto på att det gått iväg.
-Några dagar senare kom en bekräftelse på att de tagit emot de oanvända produkterna och ca 2 veckor senare var pengarna återbetalade till mitt konto
HEJ LINDA!
lINDA FÖR KÄNNEDOM!
JAG MEDDELADE JU DEJ ATT JAG FICK MINA PENGAR
TILLBAKA. jAG HADE JU IFRÅGASATT HUR DOM HADE
KUNNAT KOMMA ÅT MITT KONTO BLA.
iGÅR, 9 AUG, FICK JAG ETT MEIL DÄR DET BLA STÅR:
395 KR ÄR ÅTERBETALDA TILL DEJ. ÅTERBETALNING
ÄR UTTAGNA TILL KORTET PÅ FIL. DITT KORT
SLUTAR PÅ XXXX. (vill ju ej lämna ut dessa
siffror)
KANSKE INTRESSANT FÖR DEJ ATT VETA DETTA?
MVH
ROSE-MARIE ANDERSSON
Hej jag begärde ett provpaket Detox Plus och fick en burk i ett matelliserat kuvert direkt i mitt postfack. Dagen därpå
meddelade jag att jag önskade bara provet a 25 kr.
Trodde inte det var sant när jag upptäcker att 395 kr står som kortköp på min kontospecifikation!! Jag meilar dom min besvikelse och frågar hur dom kommit åt mitt konto?
Jag skickar tillbaka burken oöppnad med alla Id-nr och returneringsnr dom bett mej skriva utanpå kuvertet. Det är nu 14 dgr sedan men ingenting hänt! Jag skickade också med
kvittot 72 kr som visar att jag skickat tillbaka tabletterna
Dom bad mej ta ut halva innehållet först men jag skickade burken orörd. Jag kontaktade Nordea och dom har lovat hjälpa
mej. Kanske jag får pengar tillbaka från dom? Jag har inte
spärrat kortet. Det kan jag ju inte nu när mina räkningar
ska betalas via Internet och pengarna måste finnas där då.
Så tråkigt detta blev! Jag förlorat 25+72+395 kronor.
Mvh Rose-Marie
Hej,
Samma har hänt mig. Jag kom hem från resa på en vecka och företaget har stulit 2400 kr från mitt bankkonto… :( Jag har vid fler tillfällen försökt att ringa o maila men får inga svar. Nu har jag gjort en polisanmälan och en anmälan hos konsumentverket. Måtte jag få mina pengar tillbaka.
/ Jessica
Hej R2. Företaget verkar vara brittiskt så jag tror det är säkrast att skriva på engelska. Ifall du inte pratar så bra engelska testa skriva på svenska, så får du se ifall de hör av sig och ber dig skriva på engelska eller ifall de förstår ändå.
-Linda på Viktvägvisaren
Ska man skriva på svenska eller engelska?
Gjorde bort mig totalt,beställde på Facebook,både vita burn och pure detox,provbeställning som kostade 5okr för vitaburn,25kr för pure detox.Läste sedan vidare och hitta den här sidan och via mail och telefon sagt upp allt som jag ej har fått utskickat,men det kosta 198kr för pure detox och 395kr för vita burn.Kan jag skicka tillbaka allt o få pengarna tillbaka???Har spärrat kortet så dom kan inte dra mer men 198+395+25+50kr är draget redan.
Jag gick på samma nit!
Efter att försökt ringa och och skicka mail till support utan resultat så hävdade jag min ångerrätt och några rader om anmälan till konsumentverket och polisanmälan(I ett mail). Dagen efter fick ja ett mail där de skrev att min prenumeration va uppsagd och adress dit ja skulle skicka tillbaka det jag fått. Mina RMA nummer fanns med i mailet också. Dock så får ja beställa nytt kontokort då jag spärrade det av säkerhetsskäl.
Skickade tillbaka allt rekommenderat för en kostnad på 123 kr.
Lucy: I do NOT recommend you to buy pure detox plus or vitaburn, since the company behind it has been blacklisted for scams.
-Linda på Viktvägvisaren
Hej Nina och Sly. Ni kan kontakta Pure Detox Plus kundtjänst på kundtjanst@vitaburncoffee.com och hävda er ångerrätt. Ångra hela köpet. Ifall kundtjänsten är otrevlig och säger att ni inte har ångerrätt, stå på er, enligt europeisk lagstiftning har ni 7 dagar på er att ångra hela köpet. Då får ni skicka tillbaka varan till dem och ska få tillbaka alla pengar. Be om ert RMA-nummer, det behöver stå på paketet ni skickar tillbaka. Öppna inte paketet när det kommer.
-Linda på Viktvägvisaren
hej, sorry that i can’t speak svenka . i’m 16 years old and i’m 155 cm tall with 70kg :(, can i diet with pure dextox plus? and how i use it? and what is vita burn?
Om man sagt upp via mail ! Och spärrat kortet ! Då borde dem ju inte kunna kräva pengar ????
Omg!! Oxå lurad. Försökte beställa men sidan
Skrev ”system error” provade 3 ggr sen gav jag
Upp. Tänkte att skit sama. Men sen fick jag ett
Mail om orderbekräftelse. Sen fick jag läsa den här
Sidan…. Suck!! Just spärrat mitt kort, men vad gör
Man nu??
Med vänlig hälsning, S
Hej. Jag har tyvärr gjort samma misstag. Bäställde det genom face book. Såg detta precis och gick in på detas hemsida, där man kunde använda sig av deras egen avbeställnings system. Jag har fortfarande ej fått varan, och jag beställde den förra veckan. Det står att jag ska använda nått RMA nummer när jag skickar varan och adressen är PO Box 4802
Sheffield
S10 9FE
United Kingdom. Vad ska jag göra? Fins inte nått telefon nummer häller som jag kan ringa.
Hej Sune. Enligt svensk lagstiftning har du 14 dagars ångerrätt, det vill säga dra dig ur avtalet. Då ska de betala tillbaka alla pengar de dragit och du ska betala frakten för att skicka tillbaka paketet till dem. Företaget bakom VitaBurn och Pure Detox Plus är ena hala, oärliga typer som ibland påstår att din ångerrätt inte gäller. Det gör den. Du har rätt, stå på dig. Lycka till!
-Linda på Viktvägvisaren
Hej!
Har precis blivit lurad av detta företag. Såg en annons på facebook om preparaten Vitaburncoffe och Pure Detox Plus som man skulle få testa för endast fraktkostnaden 50 kr per försändelse. Sedan framgick det att det var lätt att avbeställa vidare köp antingen på telefon eller via mejl/hemsida. När jag samma dag ville göra det på telefon så förstod jag att det var ett bluffbolag eftersom avbeställningen bara kunde ske om man angav det exakta telefonnummer man gjort beställningen på. Jag hade ju gjort beställningen på nätet och hade inget telefonnummer att uppge, därför omöjligt att avbeställa den vägen. Jag skrev då mejl till vitaburncoffe och avbeställde båda produkterna samtidigt som jag spärrade de kort jag uppgett. Nu har jag dock fått ett långt och mycket krångligt brev som uppger att jag måste betala en första ordinarie sändning av de båda produkterna, i annat fall skicka tillbaka dem direkt och uppge en massa konstiga saker koder och nummer som bara verkar ha kommit till för att göra det i stort sett omöjligt att avsluta abonnemanget. Nu undrar jag vad som händer om jag vägrar betala. Har på nytt mejlat dem som svar på deras brev att jag är beredd att sätta in de 100 kronor i fraktkostnad som provpreparaten skulle kosta mig enligt deras reklam.