Skip to main content
Viktvagvisaren

Vilken vikttyp är du?


Hitta din vikttyp och se vad du ska göra för att nå din idealvikt!

  • Vilken sorts diet passar bäst för mig?
  • Behöver jag lägga om kosten för alltid eller räcker det med en snabbfix?
  • Räcker det att börja träna mer?
  • Kan jag få hjälp på traven?

När du vill gå ner i vikt så måste du välja en filosofi, och satsa på den. Vilken filosofi är bäst då? Svaret är alla och ingen: det finns ingen mirakelmetod som passar alla! Våra kroppar fungerar olika och det som funkar bäst för en person kan vara verkningslöst eller jättesvårt att följa för en annan. Men – det som fungerat för andra med din vikttyp kommer sannolikt att fungera för dig också!

Läs igenom personligheterna nedan och se vilken som är mest lik dig!

Okunniga Olle

olle Vilken vikttyp är du?

Okunniga Olle har inte så bra koll på det där med maten. Han äter det han vill och rätt ofta blir det pizza eller hamburgertallrik, eller en påse chips på kvällen. Han dricker ofta läsk och när han blir trött i huvudet på eftermiddagarna köper han ibland en bit choklad i godisautomaten.

Med åren har kilona smugit sig på. Nu suckar han när han ser sig i spegeln och tänker att det är dags att bli av med den där magen.

Han börjar träna, men slutar efter ett tag då han inte går ner i vikt och träningen mest bara känns jobbig.

Okunniga Olles största problem är att han inte har koll på vad som är nyttigt och inte. Genom att lära sig mer om maten kommer han bli medveten om vad som är okej och vad han bara ska unna sig ibland.

Snabba kolhydrater, speciellt om det äts samtidigt som fett, är en vikt-bomb. Genom att börja äta enligt GI-filosofin kommer Okunniga Olle kunna gå ner mycket i vikt genom rätt små förändringar. Han behöver inte ens följa metoden så strikt för att få effekt.

Ifall Okunniga Olle älskar pasta, bröd och öl och därför har svårt att dra ner på de snabba kolhydraterna, kan han istället följa lågkalori-filosofin som drar ner på fettet och behåller kolhydraterna. Då får han dock räkna med en viss hunger och att viktnedgången troligtvis blir långsammare. Lyckas han inte hålla sin lågkalori-diet är det bara att bita i det sura äpplet och testa GI-kost.

Faktiskt så ger träning knappt någon effekt på vikten, eftersom fett omvandlas till muskler som väger lika mycket, samtidigt som hungern och aptiten ökar. Han kan däremot träna för att må bättre och få en mer attraktiv kropp.

För att öka motivationen kan Okunniga Olle gå med i en viktklubb, till exempel GI Viktkoll (GI-filosofi) eller Matdagboken, som har verktyg för både låg-kolhydrat och låg-kalori dieter. Då blir det lättare att dels komma igång, dels att lära sig äta rätt på lång sikt.

Eftersom Olles egentliga problem är att han äter fel av ren vana kan han välja vilket kosttillskott som helst för att påskynda sin viktminskning. Han kan välja att öka ämnesomsättningen (med hjälp av White One Raspberry Ketone, Lepigen X-strong och Burn X5) eller minska kroppens fettupptag (med hjälp av MaxMedix Fat Binder, Alli eller Xenical). Men det är bara en hjälp på traven; fortsätter Olle att äta skräpmat kommer han inte att tappa många kilon.

Sötsug Sara

sara Vilken vikttyp är du?

Sötsug Sara vet vad som är nyttigt och inte. Hon är inte särskilt överviktig men skulle vilja gå ner några kilon.

Hon tar sig i kragen och börjar äta jättenyttigt till frukost och på jobbet. Men på eftermiddagen sätter sötsuget in. Hon lyckas stå emot men hemma efter middagen blir sötsuget övermäktigt och det slutar med att hon stoppar i sig godis och kakor till efterrätt.

Med dåligt samvete ser hon till att äta ännu mindre dagen efter, men på kvällen händer samma sak igen.

Sötsug Sara älskar pasta, bröd, bakverk och godis.

Sötsug Saras stora problem är att hon är sockerberoende och behöver ”avgifta” sig från snabba kolhydrater för att bli av med sötsuget. Då kommer hon sluta sukta efter pasta och sötsaker. Bästa sättet att göra det är att börja äta enligt strikt GI-filosofin eller ta bort kolhydraterna helt med Lowcarb.

Ett vanligt misstag är att Sötsug Sara äter för lite under dagen. Då protesterar kroppen och ger igen på kvällen med en brutal hunger som nästan är omöjlig att stå emot. Om du märker att du äter mer till middag eller på kvällen än under resten av dagen beror det på att du ätit för lite under dagen. En lösning är att äta något litet var tredje timme. Det är inte ”duktigt” att späka sig, för varje gång du blir hungrig sänks ämnesomsättningen och några timmar senare svarar kroppen med oemotståndlig hunger eller sötsug.

Eftersom Sötsug Saras största problem är sockerberoendet kan hon, förutom att ändra kosten, ta hjälp av ett kosttillskott som minskar kroppens upptag av kolhydrater och minskar hunger, som exempelvis White One Green Coffee, Green Coffee Pure och Diet Fiber. Men, återigen, blir hon inte av med sockerberoendet kommer viktnedgången att gå långsamt.

Gourmeten Gina

gina Vilken vikttyp är du?

Gourmeten Gina gillar att äta gott och lyxigt och att njuta av ett glas vin ibland. Hon är inte särskilt överviktig men vill gå ner några kilon.

Hon gillar fräscha, ekologiska grönsaker som tillreds från grunden, smakrika såser och ostar. Hon byter hellre bort riset mot grönsaker än att hon tar bort det smakrika från tallriken.

Med GI-filosofin och Lowcarb filosofin kan Gourmeten Gina fortsätta att äta gott och samtidigt hålla sig smal. Det finns flera viktklubbar och forum för GI och LCHF där hon kan finna smakrika recept. Större viktklubbar är exempelvis GI-viktkoll eller Matdagboken.

Genom att träna kan Gourmeten Gina förbränna kalorier så att hon kan fortsätta äta gott.

För att snabba upp viktnedgången kan Gourmeten Gina ta hjälp av ett kosttillskott som minskar ”synden” när hon äter gott. Exempelvis kan hon äta piller som minskar kroppens upptag av kolhydrater (White One Green Coffee, Green Coffee Pure och Diet Fiber), eller som hindrar kroppen från att ta upp en del av fettet i maten (MaxMedix Fat Binder, Alli eller Xenical) eller så kan hon göra träningen effektivare genom att öka fettförbränningen (White One Raspberry Ketone, Burn X5 och Lepigen X-strong).

Runda Rebecka

rebecka Vilken vikttyp är du?

Runda Rebecka har alltid varit rätt stor, men de senaste åren har det brakat iväg bortåt hundrastrecket. Hon mår inte bra alls och det slår mot självkänslan.

Hon kan inte träna på grund av vikten, eftersom det sliter på knän och leder samt är jättetungt att röra sig.

Runda Rebecka har prövat allt – Pulverdieter, viktväktarna, banandieten – utan resultat. Hon har börjat fundera på att operera magsäcken. Hon är i riskzonen för diabetes och metaboliskt syndrom.

Runda Rebeckas problem är inte att hon äter för mycket eller onyttigt. Hennes grundläggande problem är troligtvis att hennes kropp är känslig för insulin samt att hon har låg ämnesomsättning (fettförbränning).

Pulverdieter och andra extrema dieter förvärrar bara situationen genom att stressa kroppen och om hon lyckas tappa några kilon så går hon snart upp dem igen – med råge (jojobantande). Jojobantande förstör kroppens självreglering. Efter några år av jojobantande spelar det ingen roll hur mycket Runda Rebecka späker sig – hon kan äta så lite som 500 kcal om dagen men går ändå inte ner i vikt. Vissa kroppar är helt enkelt inte byggda för den kolhydrat-tunga mat som serveras idag utan svarar med stor övervikt.

Vad bör Runda Rebecka göra?
Runda Rebecka behöver göra förändringar på lång sikt, hon ska inte ha en snabbfix. Många som är rejält överviktiga har fått mirakulösa resultat genom att ta bort kolhydraterna och äta enligt låg-kolhydrat filosofin. Den är dessutom jättebra för diabetiker. Runda Rebeckas kropp är troligtvis helt enkelt väldigt känslig för kolhydrater. Exempel på lågkolhydrat-dieter är LCHF-metoden och Atkins.

För att få stöd och lära sig äta rätt kan Runda Rebecka gå med i en viktklubb – GI Viktkolls metod är hård lowcarb i början, sedan lägger man gradvis till långsamma kolhydrater.

Förutom att lägga om kosten kan Runda Rebecka ta kosttillskott som snabbar på viktminskningen. Dessa kan vara piller med Wakame som ökar hennes ämnesomsättning permanent (som exempelvis Better You Fitness Kapslar) eller hungerdämpare för att göra omställningen lättare (såsom White One Garcinia Cambogia och Diet Fiber).

Stor övervikt kan också orsakas av en störning i sköldkörteln (vilket ger låg ämnesomsättning) eller låga nivåer adiponectin, ett hormon som övervikiga har mindre av än normalviktiga. Det går att kolla upp hos en läkare. Det finns faktiskt ett kosttillskott som ökar kroppens produktion av adiponectin, nämligen hallonketoner. Hallonketoner finns i White One Raspberry Ketone, Raspberry Ketone Pure, Raspberry Ketone Plus, Burn X5 och Lepigen X-strong.

Partysessan Pernilla

pernilla Vilken vikttyp är du?

Partysessan Pernilla är inte alls överviktig i andras ögon, men hon ojar sig när hon ser sig i spegeln och tycker magen ser fläskig ut. Hon är ung och oroar sig för hur hennes ”feta” lår ska se ut i bikini, och så skulle hon vilja gå ner något kilo till festen på fredag så klänningen passar bättre.

Hon vet vad som är nyttigt och inte, så hon äter hälsosamt och äter bara godis och hamburgare ibland. Fast det blir en hel del öl och drinkar.

Partysessan Pernilla kan läsa på om GI-filosofin så att hon får bättre koll på vad som är okej och inte, speciellt på krogen där vin är mycket bättre än drinkar och öl ur viktsynpunkt.

För att komma i klänningen på fredag kan hon testa en snabbdiet såsom 3-dagarsdieten eller 6-dagarsdieten, men vikt man går ner så snabbt är främst vatten som hon sen kommer gå upp igen.

På längre sikt är det bra för henne att träna, både kondition och styrka, för att få kroppen i bättre form. För att öka effekten av träningen kan hon ta ett kosttillskott som ökar kroppens fettförbränning (såsom White One Raspberry Ketone, Burn X5 och Lepigen X-strong) eller som gör att muskelmassan ökar, såsom Diet Cla.

Workout Wilma

wilma Vilken vikttyp är du?

Workout Wilma gillar att träna, är i bra form och skulle gärna träna mer om hon hann. På sistone har vågen stått stilla vilket gör henne brydd, hon skulle vilja bli av med några kilon till.

Eftersom hon tränar mycket är hon ofta hungrig och tillåter sig att äta lite vad som helst, inom rimliga gränser.

Det finns tre dieter som passar särskilt bra för de som tränar mycket såsom Workout Wilma, det är ABS-dieten, LCHQ och Isodieten.

Workout Wilma kan läsa på om lågfett-filosofin så hon får ännu bättre koll på vad som är nyttigt. Hon bör inte dra ner för mycket på kolhydraterna eftersom kroppen behöver dem i träningen.

Det finns ett ett kosttillskott, CLA, som omvandlar fett till muskler vilket är populärt bland bodybuilders. CLA finns naturligt i gräsuppfödda kor, men de är inte så vanliga i köttdisken. CLA finns bland annat i Diet Cla.

Proteinshaken Diet Protein är speciellt utformad för att ge en proteinboost vid hård träning. Till skillnad mot andra måltidsersättningar innehåller den dessutom glucomannan, som bildar en gelé i magen som sänker GI:t och förlänger mättnaden.

Det hetaste just nu inom PWO, pre-workout, är orkidén dendrobium som ökar prestationsförmågan och styrkan på gymmet. Dendrobium finns dels i kombinationspiller tillsammans med fettförbrännande örter i Burn X5.

Workout Wilma kan också få hjälp på traven av ett kosttillskott som ökar fettförbränningen, såsom White One Raspberry Ketone, Burn X5 och Lepigen X-strong, eller ett som minskar hungern, såsom White One Garcinia Cambogia och Diet Fiber.

Att tänka på

De flesta receptfria bantningspiller som säljs i Sverige är klassade som naturmedel och anses därför ofarliga. Du bör dock inte börja med bantningspiller om du har eller har haft psykiska problem, ätstörningar, är under 18 år, misstänker att du är gravid eller ammar. Om du har njur-, hjärt- och kärlproblem eller äter mediciner, bör du rådgöra med en läkare eller apotekare innan du startar.

Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar