Skip to main content
Viktvagvisaren

LCHF metoden

”Ner i vikt med fett, ägg och bacon”

LCHF metoden
brand-logo
Langsikting
b10.png
Effektivitet
b8.png
Latt
b6.png
 
1-10-combine
brand-logo
SÄLJS AV

www.adlibris.com

Langsikting
b10.png
Effektivitet
b8.png
Latt
b6.png
 
1-10-combine

LCHF står för ”Low Carb High Fat”. Det är en diet för att må bättre och gå ner i vikt genom att i princip helt undvika kolhydrater. Den kallas ibland VLCHF, ”fettdieten”, ”Annika Dahlqvists metod”, ”noll GI” eller ”Njutmetoden”, och anses vara den mest renodlade av alla low carb-dieter. Här kan du hitta frågor och svar om LCHF metoden.

Frågor och svar om LCHF metoden

LCHF är ett samlingsnamn för flertalet low carb-dieter där man i princip eliminerar kolhydrater från kosten och i stället äter mycket fett.

Grundtanken är att socker och spannmål är relativt nytt för människan, jordbruket kom ju för bara 9000 år sedan. Våra kroppar har därför inte hunnit anpassa sig till den nya kosten, och när vi äter kolhydrater reagerar kroppen på detta genom att gå upp i vikt. Dessa grundtankar delar man med de andra lågkolhydrat-dieterna. Genom att undvika socker och spannmål får man kroppen att må bättre och även får lägre risk för välfärdssjukdomar såsom fetma, diabetes och hjärt- och kärlproblem.

LCHF metoden bygger på fyra principer:

1) Minska kroppens fettlagring genom att undvika högt insulin

När du äter kolhydrater med högt GI värde(till exempel socker eller vitt bröd) reagerar kroppen genom att släppa ut insulin i blodet. Insulinet hjälper kolhydraterna att omvandlas till energi i cellerna. Men samtidigt signalerar insulinet till kroppen att lagra fett, vilket man ju vill undvika.

I LCHF metoden tar man bort i princip alla kolhydrater från kosten. Då minskar insulinkicken, och därför lagras inte lika mycket fett.

2) Minska matsuget genom att undvika blodsockerdippar

Den höga insulinnivå som kolhydraterna ger upphov till leder till att blodsockret dalar snabbt en stund efter att du ätit. Efter 2-3 timmar ligger blodsockret jättelågt och du blir trött, småhungrig och sötsugen.

När du undviker kolhydrater stiger blodsockret inte så högt, dalar långsamt och blir aldrig riktigt lågt. Du håller dig mätt längre och äter därför mindre. Enligt denna princip fungar även olika GI-metoder.

3) Undvika svält

”Svält” är ett tillstånd som kroppen hamnar i när du äter för få kalorier. Det är en försvarsmekanism som kroppen har för att klara sig i extrema situationer när det saknas mat. Förutom att du känner extrem hunger så drar kroppen ner på ämnesomsättningen för att spara energi. Det innebär att kroppen bränner färre kalorier än vanligt. När man sen äter en normal måltid eller återgår till normalt ätande lagrar kroppen så mycket energi det går, för att ha några kilos fettbuffert för säkerhets skull ifall det skulle bli svält igen. Väldigt praktiskt när det råder hungersnöd, men väldigt dumt om du vill gå ner i vikt…

Genom att äta så mycket fett som LCHF metoden förespråkar ger du kroppen signaler om att det finns ett överflöd med mat. Kroppen går på högvarv och bränner all energi den kan – perfekt när du vill gå ner i vikt!

4) Ketos

Normalt använder kroppen kolhydrater (glukos) som bränsle, eftersom det är effektivast. När man äter få kolhydrater räcker de inte till som bränsle, utan kroppen går över till att använda fett som bränsle istället (ketoner). Det tillståndet kallas ketos.

Att bränna fett är inte lika effektivt som att bränna kolhydrater, därför gör man av med fler kalorier när man är i ketos och viktnedgången får extra fart.

De dieter där man eftersträvar ketos kallas ketogena dieter. Atkins, LCHF metoden samt i första fasen av GI-viktkoll är sådana, där man använder ketos för att få en snabb viktminskning och samtidigt bryta sockerberoendet.

För att hamna i ketos ska man äta färre än 20 g kolhydrater per dag.

Under de första två veckorna man är i ketos kan man få biverkningarna att känna sig borta i huvudet, småsvag eller lukta svagt av aceton. Det är för att kroppen inte hunnit vänja sig vid ketosen än och det går över.

LCHF metoden har flera varianter med olika upphovsmän, men är i princip väldigt lika:

Sten-Sture Skaldemans (SSS) LCHF-variant

Sten-Sture Skaldeman vägde över 140 kg och led av ett antal krämpor. Trots att han bantade och bara åt 500 kcal per dag gick han inte ner ett gram i vikt. Till slut gav han upp, lassade på med bacon och ägg och tänkte att ”då får jag väl dö fet!”. I stället började han rasa i vikt! Idag är han smal och glad och har skrivit flera böcker om sin kost:

SSS variant av LCHF metoden går ut på att äta mycket fett, lagom med protein och i princip inte äta några kolhydrater alls.

Dr Annika Dahlqvists LCHF variant

Dr Annika Dahlqvist är en allmänläkare som omkring 2004 började rekommendera lågkolhydratkost till sina diabetespatienter, vilket då var väldigt kontroversiellt. 2006 anmäldes hon till socialstyrelsen, blev uppmanad av sin vårdcentral att sluta med sina rekommendationer och sade därför upp sig. Socialstyrelsens nya utredning i januari 2008 gav däremot Annika Dahlqvists rekommendationer rätt, och lågkolhydratkost rekommenderas numera åt diabetes typ 2-patienter.
Annika har skrivit tre böcker om LCHF metoden:

Lars-Erik Litsfelts LCHF variant

Lars-Erik Litsfelt är diabetiker och har skrivit flera böcker utifrån sina erfarenheter där han starkt kritiserar livsmedelsverkets rekommendationer och berättar hur LCHF har förändrat hans liv till det bättre.

Att äta enligt LCHF metoden är ungefär som att bli vegetarian fast i stället för att sluta äta kött är det kolhydraterna man undviker. Efter ett tag har kroppen vant sig och du saknar dem inte längre.

Med LCHF metoden håller du kroppens förbränning hög genom att äta mycket fett, så kroppen inte anar svält. När du tagit bort kolhydraterna får du ett stabilt blodsocker och håller dig mätt länge. Äter du tillräckligt lite kolhydrater hamnar kroppen i ”ketos”, vilket innebär att kroppen använder fett istället för socker som bränsle och viktnedgången får en extra skjuts.

När du slutar äta kolhydrater och hamnar i ketos kan du under den första veckans omställning ha sockersug och vara lite tung i huvudet, men det går över. En del trappar helst ner gradvis, men det som oftast rekommenderas är att göra det snabbt, kickstarta med sträng LCHF-kost och börja sitt nya liv. Oftast rasar man i vikt i början vilket hjälper motivationen. Efter några dagar går sockersuget över och är sedan borta för alltid, medan viktnedgången fortsätter.

Längst ner på sidan har du en tabell över vad du får och inte får äta när du går på LCHF metoden.

LCHF metoden är en livsstilsdiet, där du långsiktigt ändrar på din kost. Den lämpar sig särskilt väl för de som är väldigt överviktiga och för vilka de klassiska låg-kalori dieterna inte fungerar. LCHF metoden ingår i gruppen lågkolhydrat-dieter och bygger därför på principer om att begränsa kolhydraterna och inte fettet och kalorierna.
LCHF metoden är den lågkolhydratdiet som går längst i sin strävan att minska på kolhydraterna. Att följa LCHF metoden kan liknas vid under lång tid äta enligt Atkins fas 1 eller GI-viktkolls rivstart, vilket innebär att du knappt äter några kolhydrater alls. LCHF metoden lämpar sig därför mycket väl till personer som har större problem med vikten än genomsnittet, eller som upptäckt att andra dieter inte fungerar på dem.
Motion är alltid bra. LCHF metoden tycker inte träning ska behövas för att ligga på en bra vikt, men vill du så träna på.
LCHF metoden och andra low carb metoder har länge debatterats i svensk media och mött tungt motstånd av livsmedelsverket och traditionella dietister. I de studier som gjorts har det dock visat sig att kolhydratfattig kost ger en effektivare och mer permanent viktnedgång än andra metoder. Flera av dess främsta förespråkare är läkare. Eftersom LCHF metoden är en relativt ny diet finns det däremot inga studier på dess långsiktiga effekter på hjärta och kärl. Flera studier visar däremot en förbättring av blodfetter och kolesterol på Atkins/LCHF kost.
Ja, LCHF metoden lämpar sig speciellt väl för diabetiker, eftersom metoden går ut på att hålla en konstant låg insulinnivå genom undvikande av kolhydrater. Flera läkare rekommenderar LCHF metoden som bästa kosten för diabetiker. Läs mer här: kostdoktorn om diabetes
Nej. Det som gör en tjock är fett som kroppen lagrar, inte fett som du äter, vilket går emot allt man tidigare trott. Äter du kolhydrater och fett samtidigt ger kolhydraterna ett insulinpåslag som triggar fettlagring. Håller du däremot insulinet lågt genom att skippa kolhydraterna lagras inte lika mycket fett.
  • LCHF metoden är mer av en livsstil än en diet. Därför ska den ge långvarig viktminskning för resten av livet, om metoden passar och man trivs med den.
  • Man får äta god mat, vilket gör det lättare att hålla dieten. (visst är ost och gräddsåser godare än riskakor?)
  • Man späker sig inte utan får äta sig mätt.
  • När socker-avgiftningen väl är över slipper man sötsug och är inte ens sugen på den förbjudna maten.
  • Det har bevisats att metoden fungerar – nya undersökningar har visat att lågkolhydrat-dieter leder till en snabbare och mer varaktig viktnedgång.
  • När man väl vet vilka livsmedel som innehåller kolhydrater och ska undvikas är metoden enkel att följa.
  • Det kan kännas konstigt i början att vräka i sig fett för att gå ner i vikt, eftersom det går emot de traditionella rekommendationerna.
  • Den största nackdelen är att om du väljer lågkolhydratkost måste du ge upp vissa rätter för alltid, som pasta och risotto.
  • Vissa forskare hävdar fortfarande att lågkolhydrat-metoder kan leda till ökad risk för hjärtsjukdom och högt kolesterol eftersom man äter mycket fett. Det har dock inte kunnat bevisas och andra forskare hävdar motsatsen.
  • I början då kroppen är ovan vid ketos kan man uppleva sockerabstinens och vara lite borta i huvudet. Samtidigt kan andedräkten lukta lätt av ammoniak.
  • Det är inte alldeles enkelt att gå ut på restaurang, café eller vara bortbjuden. Oftast finns det något man kan äta men ibland måste man grunda med lite mat hemma innan.
  • Eftersom metoden inte är alldeles enkel i början och du måste göra rätt för att det ska fungera behöver du vara påläst och veta var kolhydratfällorna är. Investera i en bok.
Enklaste sättet att komma igång med LCHF metoden är att läsa en bok. Dels för att lära sig vad man bör äta och inte, men även för att få inspiration. Här är en lista på bra böcker om LCHF metoden:
1. Besök LCHF-forum på nätet, där du kan få tips, råd och stöd av andra.
2. Du kan gå med i en viktklubb på nätet, som exempelvis till exempel Matdagboken.se, som har en sektion just för dig som följer LCHF metoden. Den första fasen i viktklubben GI-viktkoll kallas ”Turbo-GI”, men är egentligen en variant av LCHF metoden.
3. Tänk på att när du går på diet och tar bort något från din kost ökar risken för bristsjukdomar. Komplettera därför med en effektiv multivitamintablett.
Ketos förväxlas ibland med ketoacidos, vilket är ett farligt tillstånd hos diabetiker. Man kan inte få ketoacidos bara genom att banta, man måste vara diabetiker. Ketos däremot är inte farligt. Inuiterna ligger ofta i ketos veckor i sträck, när de inte har tillgång till spannmål och frukt utan lever enbart på kött och fett.

Det finns däremot inga längre studier, i storleksordningen 30 år eller mer, på de långsiktiga konsekvenserna av att ligga i ketos. Det finns inte heller studier på ketos under graviditet.

Hjärnan kan inte använda fett som bränsle, utan behöver kolhydrater. Men kroppen är smart nog att fixa det; när fettmolekylerna splittras till ketoner i levern skapas som biprodukt även små mängder socker, som åker rakt upp i hjärnan som bränsle och räcker för hjärnans behov.
Ja, det är inga problem. Det finns de som åkt vasaloppet och tävlat i triathlon medan de äter enligt LCHF metoden och är i ketos. Tänk på inuiterna, som är i ständig ketos när de är ute på jakt och det bara finns sälkött och sälfett att äta.

Under de första veckorna man är i ketos är kroppen ovan vid det och därför kan man känna sig svag och ha svårt att träna. Men kroppen vänjer sig.

Verkar inte LCHF metoden vara något för dig? LCHF är en av många lågkolhydrat-dieter, men kan uppfattas som ganska extrem. Andra lättare varianter är Atkins, GI metoden, Montignac eller South Beach.
Saknar du en fråga? Skicka mig ett mail!
Ska äta
  • – Kött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort synligt fett.
  • – Mjölkprodukter. Feta, ej magra eller smaksatta. (Mjölk, fil, yoghurt, grekisk yoghurt, ost, fetaost, keso, créme fraiche, vispgrädde, smör, bregott, majonnäs)
  • – Grönsaker som växer ovan jord (de under jord innehåller en del kolhydrater)
  • – Vinägerdressing, majonnäsdressing, feta såser
  • – Linfrön, avocado, oliver, olivolja, rapsolja
  • – Ägg i massor
  • Förenklad nybörjarregel: Om det på innehållsförteckningen står mindre än 5 g kolhydrater/100 g får man äta fritt av det.
Ska inte äta
  • – Potatis, ris, majs
  • – Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, flingor, gröt, välling, pannkakor
  • – Korvar och andra charkuteriprodukter med många E-nummer och lite kött (se på innehållsförteckningen. Om det dock står mindre än 5% kolhydrater så är det ok)
  • – Godis, kaffebröd, tårta, söta drycker, läsk
  • – Allt socker och sockrat, undvik även sötningsmedel (förutom Sukrin)
  • – Margariner
  • – Öl
  • – Omega-6 rika oljor som majsolja, solrosolja, sojaolja, jordnötsolja
  • Får äta lite av
  • – Bönor, linser, någon enstaka frukt
  • – Nötter, mandel, solrosfrön
  • – Någon bit riktigt mörk choklad (mer än 70%)
  • – Alkohol, helst i form av torra viner, whiskey, konjak
Passar dig som:
  • Är mycket överviktig
  • Tror på low-carb tänket
  • Beredd att ändra livsstil
Köp LCHF metoden här:
Kan kombineras med:
Populära artiklar

Populärast


Filosofier


Dieter


Bantningspiller


Bantningspiller A-G


Bantningspiller H-Z


Detoxkurer


Bantningsmedel


Måltidsersättningar


Viktklubbar


Fördjupning


Viktvägvisaren

Populära artiklar