Rawburn |
VARNING! Drar 1420:- från ditt konto efter 5 dagar |



VARNING! Vi misstänker starkt att företaget bakom Rawburn är oärligt! Pillret marknadsförs av Formezones, som vid flera tillfällen blivit anmälda för bedrägeri och som Konsumentverket varnar för! 5 dagar efter beställningen kommer de att dra 1420:- för ett medlemskap som få är medvetna om att de ingått.
Rawburn innehåller klorogensyra som utvinns ur gröna kaffebönor. Det sänker blodsockerpåslaget efter en måltid, vilket gör att mindre fett lagras. Kroppen tar också upp mindre socker ur maten och när kroppen behöver hämta lagrad energi tas det från fettreserverna istället för sockerreserverna. Därför går man ner i vikt. Klorogensyra har vetenskapligt bevisad effekt, med en viktnedgång på cirka 5 kg på 60 dagar. Läs mer om gröna kaffebönor och klorogensyra här. Köp inte Rawburn om du inte läst det finstilta mycket noga och är helt klar över vad du ger dig in på. Är du intresserad av ett bantningspiller med gröna kaffebönor rekommenderar vi i stället Core Green Coffee och Green Coffee Pure, de är i princip identiska med Rawburn men säljs styckvis utan abonnemang av hederliga företag. Varför varnar vi för Rawburn?Vi misstänker starkt att detta piller är ett bedrägeri, med risk att köparen fastnar i ett dyrt avtal de inte vill ha med svårigheter att säga upp abonnemanget, och avråder därför våra besökare från att köpa det. Är du intresserad av gröna kaffebönor rekommenderar vi i stället de hederliga Core Green Coffee och Green Coffee Pure, de är i princip identiska med Rawburn men säljs styckvis utan abonnemang av välrenommerade företag. Om du har information som visar på att Rawburn säljs av ett schyst företag med klara och tydliga villkor, kontakta oss. Välkänt blufföretag som konsumentverket varnar förRawburn och Green Detox säljs av företaget Formezones med mycket elaka villkor i det finstilta, där köparen förbinder sig att ingå ett abonnemang där Formezones efter 5 dagar drar ytterligare 1420:- från kontot. Formezones har blivit anmälda till konsumentverket upprepade gånger och konsumentverket varnar för Formezones. Konsumentverket skriver bland annat: ”Problemen för konsumenterna börjar kort därefter när de fastnar i avtal de inte vill ha. Det gör att de tvingas betala stora summor i ett abonnemang de inte ens vet att de har ingått. Eftersom konsumenten har betalat provpaketet med sitt kontokort kan företaget fortsätta att dra pengar från kontot. Avtalen är svåra att komma ur eftersom företagen ofta inte svarar på mejl eller telefon.” Undangömda villkorVillkoren är svåra att hitta och det framgår inte tydligt i annonsen att du även ingår ett dyrt medlemskap samt att du lovar att inte spärra ditt kontokort. Formuleringen i annonsen är till exempel: ”Ja tack, skicka mig ett introduktionspaket från Rawburn. Jag betalar bara SEK 36:- i expeditionsavgift.” Medlemskapet och extrakostnaden på över tusenlappen nämns inte tydligt. Välkomsterbjudandet startar dyrt medlemskapNär du köper välkomsterbjudandet påbörjar du samtidigt ett medlemskap i webbklubben formezones.com, där du får e-kokböcker, övningsprogram och coachning. Fem dagar efter beställningen kommer Formezones att dra ytterligare 1420:- från ditt konto för medlemskap i 2 månader samt 2 extra burkar Rawburn. Rawburn pushas under våren 2013 på facebook som ett kombinationserbjudande tillsammans med Green Detox, ett detoxplåster från samma företag med samma elaka villkor. Besvärlig kundtjänstVi har hört flera vittna om att kundtjänsten inte är tillmötesgående. Ibland svarar de inte på mail eller i telefon. När man väl fått kontakt för att säga upp abonnemanget eller ångra köpet har kundtjänsten sagt att abonnemanget nu avslutats men att man ändå måste betala för 2 månaders medlemskap. Det är inte sant. Enligt villkoren har du 14 dagar på dig att säga upp medlemskapet och skicka tillbaka produkterna. Dessutom har du minst 7 arbetsdagar på dig att ångra hela köpet, skicka tillbaka produkten oöppnad och ska få pengarna tillbaka, enligt europeisk konsumentlagstiftning. Stå på dig och hota med att spärra ditt kort samt anmäla dem till polisen och konsumentverket! Inget telefonnummer i villkoren eller annonsenDet är svårt att hitta telefonnummer och kontaktuppgifter till Formezones. I villkoren står endast adress och en emailadress. Vi har lyckats gräva fram telefonnumret, det är 08-40 30 99 86 (de svarar på engelska). Jag har blivit lurad av Raw Burn. Vad gör jag?Dina rättigheterEnligt avtalet med Rawburn har du 14 dagar på dig att säga upp abonnemanget. Då betalar du bara välkomstpaketet och kommer inte behöva betala 1420:- för två månaders medlemskap. Be tydligt i mailet om en bekräftelse på att du avbeställt och att de inte kommer dra mer pengar från ditt konto. Du har även 7 dagar på dig att ångra hela köpet, inklusive välkomstpaketet, och få pengarna tillbaka. Europeiska konsumentverket säger: ”Du har en lagstadgad ångerrätt på minst 7 arbetsdagar vid distansköp av varor inom EU. Skicka ett ångerbrev till företaget där du förklarar att du inte vill genomföra köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.” (…) ”Har du ångrat köpet, hävs avtalet och du har rätt att få tillbaka pengarna, som du har betalt till företaget och säljaren i sin tur har rätt att få tillbaka varan.”. Problemet med Rawburn är att de har en besvärlig kundtjänst som ibland påstår att du inte alls får avbeställa nästa paket, eller ångra köpet. Det får du, det är din rätt. Stå på dig. Hänvisa till villkoren du gick med på när du beställde samt till till Europeiska lagstiftningen om en 7 arbetsdagars ”cooling off period” där du har all rätt att ångra köpet och returnera varan: Summary of EU legislation on distance contracts and consumers’ right of withdrawal. Förvånansvärt många kunder ger upp och betalar ändå, så Rawburn tjänar massor på de som inte står på sig. Ifall de inte ger sig utan fortfarande hävdar att du måste betala, kan du spärra kortet och anmäla dem till polisen och konsumentverket. De har ingen rätt att dra pengarna. Se till att du har bevis i form av mail om uppsägning, och skicka tillbaka alla paket oöppnade. Vad ska jag göra?
Hederliga alternativ till RawburnBlev du sugen på Rawburn eller kombinationen av Rawburn och detox, finns det hederliga alternativ med i princip samma innehåll. Rawburn innehåller gröna kaffebönor. Samma aktiva ingrediens finns i Core Green Coffee och Green Coffee Pure, som säljs styckvis utan abonnemang av ett hederligt, svenskt företag. Här är Viktvägvisarens sida om gröna kaffebönor, där jag skriver vilka piller som vi varnar för och vilka som verkar okej: Ingrediensen Gröna Kaffebönor För detoxpiller kan du titta till exempel på Detox Greens, som också säljs styckvis utan abonnemang av ett hederligt företag. Här kan du läsa om alla detoxprodukter vi recenserat, vilka vi varnar för och vilka som verkar okej: Så fungerar Detox Vad har du för erfarenheter av Raw burn? Lämna en kommentar nedan, dela den här sidan på Facebook för att varna andra, eller maila oss! |
- Är orädd för fula företag
- Kommer ihåg att säga upp abonnemanget inom 2v
- Vill ha en fettförbrännare
Hur dum man man vara!!
beställde välkomstpaket för rawburn idag och snabbt därefter insåg jag att detta inte var ett företag att lita på.
Att man då skulle få mer paket och betala en stor summa pengar.
Jag ringde direkt till företaget och fick prata med en herre där jag då beskrev vad jag hade beställt och att jag skulle vilja säga upp medlemskapet.
Han sa att det inte var några problem att säga upp det och att jag skulle få pengarna tillbaka för vad välkomstpaket kostade.
Efter vårat samtal såg jag att han hade skickat två bekräftelsebrev till min mail där det står att jag sagt upp medlemsskapet som idag och ett där det står att pengarna jag betalt ska betalas tillbaka till mitt konto.
Undrar bara om man verkligen kan lita på att man verkligen sagt upp sitt konto och att man inte ska behöva betala mer pengar i framtiden :S vad tror ni?
Ååååh så dum jag känner mig. Och såklart har jag öppnat välkomstpaketet. Jag mailade och fick svar att anitingen skicka tillbaka allt oöppnat (försent för mig) eller betala för de första månaderna och sedan säga upp det. Vad ska jag göra…är det bara att gilla läget och betala dom där pengarna och sedan ALDRIG mer göra om det
Råkade också gå på denna bluff. Har nu spärrat kortet efter att sett att de har reserverat 70 kr . Ska ringa imorgon bitti och ångra hela köpet. Har inte mottagit ngt beställningsmail från dem och undrar nu hur jag ska gå tillväga när jag ångrar köpet? Vad behöver jag ange så de vet vilken beställning som är min??
Åh herregud va fort kvinnan i telefonen pratade, jag fattade nästan ingenting, men enligt mailen så ska jag skicka tillbaka grejerna inom tio dagar så ska det medlemskapen vara avslutade. Jag hävde hela köpet, och tack gode gud så förstod hon vad jag menade trots att jag är sämst på engelska. Nåväl, hoppas de inte blir dyrt för mig, och nu har jag lär mig en läxa! Fy sjutton för såna här saker, härdan efter ska jag läsa på om ALLT innan jag beställer något, och även läsa alla villkor!
Hej!
Jag har också varit dum och gått på detta. Jag har fått varorna och ska nu skicka tillbaka dom, men är inte riktigt säker på hur jag går tillväga :S
Ska man bara skriva adressen på paketet som man fått hem sakerna i?? Och hur går jag till väga om jag vill skicka det rekommenderat?? Måste man köpa frimärken och sätta på dom också?? Har verkligen ingen aning :S väldigt tacksam för svar snarast!!
Tack för bra tips… Fy f*n va dum jag känner mig! Gick på denna niten.. Ringde dem tidigare idag och han jag fick prata med var väl hyfsat tillmötesgående, men jag sa dumt nog ”bara” upp abonemangen, inte hela köpet… Beställde den 7/8, paketet skickades den 8/8, jag fick paketet idag 12/8,Har jag då idag på mig att ångra hela köpet?? Eller borträknas helgens 2 dagar med i de ”5 days cooling off period?? De går ju inte att få tag i helger o efter kl 15 vardagar (har försökt förgäves). Men om jag mejlar om att jag ångrar hela köpet idag, nu på momangen, borde inte det gilltras som inom ”5 days cooling off period” då?? Hoppas! Ska ringa dem imorgon 7.00 igen. Har spärrat mitt kort redan också… De drog först 35,50 x2 och sedan 8,90:- x2, var är de 8,90:- för??
Frida: Avsluta inte abonnemanget, utan ångra hela köpet. Annars tror jag att de fortfarande kan dra 1420:- efter fem dagar. Kontakta dem igen och be dem bekräfta att de inte kommer dra några mer pengar från ditt konto, samt säg att du spärrat kortet.
Lycka till,
-Linda på Viktvägvisaren
Anna: Spara mailen där du ångrar hela köpet, så du har dem som bevis. Fortsätt maila och ringa dem… Avsluta inte abonnemanget, utan ångra hela köpet! Annars tror jag att de fortfarande kan dra 1420:- efter fem dagar.
Lycka till,
-Linda på Viktvägvisaren
Linnea: Det är två medlemsskap. Efter fem dagar kommer de alltså dra 2 x 1420:- = 2840:- för medlemsskapet, ifall du inte ångrar hela köpet innan dess! Jag tror inte det räcker med att säga upp abonnemanget, du får höra med dem. Får du inte svar på dem inom de 5 dagarna, spärra kortet… Du kan skriva ”I want to cancel the whole agreement, using my cooling off period. I expect you to return all money to me and not draw any more from my account. I will return the products to you, unopened.” Eller något ditåt.
Lycka till,
-Linda på Viktvägvisaren
Jag gick givetvis på den niten jag också. Jag har inte fått några grejer än, och jag har mailat dom. Har försökt ringt 11 gånger men inget svar. Nu har jah spärrat kortet, men vad händer om jag inte får tag på dom så jag inte kan avsluta medlemskapet? Usch vad jobbigt detta är..
Jag beställde precis introduktionspaket för både rawburn och green detox och ångrar mig genast nu när jag upptäckt att det inte var något vidare klokt. Som jag har förstått av vad jag har läst här så har jag alltså gått med på två medlemsskap? Eller är det bara ett som inkluderar båda produkterna? Jag tycker detta är fruktansvärt jobbigt då jag inte har råd med något medlemskap och definitivt inte två stycken! Det har dragits 70 kr från mitt konto för båda produkterna.
Jag tänkte att jag kunde bjuda på 70 kr och endast säga upp medlemskapet, om jag inte får något svar från dom innan 5 dagar undrar jag om jag gör något fel om jag spärrar mitt kort innan dess? (Mitt kort går ut i september så behöver ändå ett nytt) å andra sidan har jag inga pengar på mitt konto som dom kan dra. Jag känner mig helt vilsen och vet inte hur jag ska gå till väga då detta är något jag aldrig råkat ut för tidigare och saken gör det inte lättare när all kommunikation sker på engelska, jag kan varken formulera mig i tal eller skrift. Vad skriver man i ett mejl? och hur formulerar man det på engelska?
Känns dock fel att bidra med pengar till ett bluff företag men 70 kr kan jag leva utan. Låter dom mig vara om jag endast säger upp medlemskapet? Eller ska jag häva hela köpet endå?
Jag har också lyckats fastna i detta… Dom verkar säga olika saker till alla verkar det som. Jag har mailat ett antal ggr (som dom inte svara på) och ringt å sagt upp mitt abonnemang 8/8 så när jag fick mitt bekräftelsemail står det att abonnemanget sägs upp 28/8… Konstigt! Jag har i alla fall spärrat mitt kort så dom kan inte dra nå pengar. Är det fel att spärra kortet? tänkte att om dom inte kan få pengarna så kanske dom struntar i resten?
Hanna: Eftersom de säger att de inte kommer dra några mer pengar eller leverera fler paket borde det vara okej och du inte behöver göra något mer… Skulle de dra några pengar ändå kan du visa det mailet för banken och få tillbaka pengarna.
-Linda på Viktvägvisaren
Nu blev jag lite nervös igen. Jag sa ju upp mitt medlemskap och fick både bekräftelse på att jag hade sagt upp samt pengarna tillbaka på kontot. Men måste jag ändå säga att jag ångrar hela köpet? I mailet jag fick stod det:
We are sorry to hear that you do not wish to continue with the membership subscription. As requested, we have cancelled your Rawburn membership and Green Detox membership subscription as of 2013-08-06. No further charges or deliveries will be made. We have refunded your payment of 2013-08-06 and it should reflect in your account within 5-7 business days.
Vad ska jag göra?
Annika: Säg inte upp abbonemanget – ångra hela köpet!! Annars kommer de dra 1420:- från ditt konto för nästa paket!
Ångar du hela köpet ska du skicka tillbaka paketet oöppnat och de är skyldiga att ge tillbaka alla pengar.
Lycka till,
Linda på Viktvägvisaren
åh jag gick på den där bluffen jag med. jag väntar på första paketet nu. Men har ringt, mailat och sagt upp mitt medlemskap 3 gånger nu för att va säker och efter mailet som jag skickade först så har alla på kundtjänsten sagt att jag redan sagt upp det. Även sa dom att det inte ska dras nå mer ifrån mitt kort och jag begärde även ett mail på att jag sagt upp medlemskapet. Dom sa inget om att jag måste skicka tillbaka första paketet bara att det redan va skickat. Måste jag skicka tillbaka det eller fast dom inte sagt nå? Fortsätter mitt medlemskap automatiskt isf ? För nu ska dom ju inte kunna dra nå mer. Måste jag spärra mitt kort? Är jätte rädd nu för att dom ska dra en massa pengar av mig. Visserligen är ju mitt kort tomt för tillfället men när det kommer in pengar vill jag ju inte bli av med dom.
Anna: Ring dem imorgon och säg att du ångrar hela köpet. Då ska du få tillbaka alla pengar de dragit enligt lagen. Öppna inte paketet, det ska du skicka tillbaka till dem.
-Linda på Viktvägvisaren
Jag förstår ingenting…. jag har ringt o pratat 4 ggr med dom nu, men tydligen så får jag inte säga upp mitt abonnemang IDAG, utan det sägs upp den 27/8. Trots att jag säger att jag vill säga upp allt idag och förklarar för dom att jag vill ha de uppsagt nu, idag, just i denna stund.
Jag blir så avundsjuk på Er som skrivit att Ni fått bekräftelsemejl direk att abonnemanget är uppsagt. Hur bar Ni er åt???
Är så sjukt tacksam att jag hittade denna sida strax efter jag gjort bort mig och beställt från dom! Ett tips till alla är att spärra kortet!!! Då kan dom absolut inte dra några pengar!! Det tar någon dag då får du ett nytt och det är helt klart värt det!! Jag jag har både mejlat företaget( vilket dom inte svarade på) och ringt fick svar och har även fått bekräftelse via mejl att jag sagt upp allt! Kräv att få bekräftelsen mesans du har dom i telefonen!! Som ni skrivit tidigare hade dom ju självklart redan skickat ut min order men jag tänker skicka tillbaka det samtidigt som jag hämtar ut det och i och med att jag sagt upp, fått bekräftelse på uppsägning samt spärrat mitt kort så dom inte kan dra någon medlemsavgift hoppas jag att denna oerhört dumma beställning får ett lyckligt slut trotts allt! Stå på er!!
Hej alla oroliga!
Jag gick på denna bluff i lördags och mailade dem men fick inget svar. Ringde dem samma dag som jag fick hem paketen (hittade nummer enkelt på deras hemsida) och sa att jag hade ångrat mig. Det var inga problem då de över telefon sa att de sköt upp min betalning 2 veckor så jag hade tid att returnera paketen. och jag fick detta mail som svar:
We hereby confirm the agreement between you and Formezones regarding return of goods.
Remember to attach a copy of the delivery note you received with the products. This is very important in order to get your returned goods through customs.
Please notice that the goods must be in our possession within 10 days from today. To document a timely return, a scanned copy of the postal receipt can be e-mailed to us.
As soon as the goods have been registered in our system, your membership will automatically be terminated. If we do not receive the goods or the postal receipt within the given time limit, we reserve the right to continue your membership as mentioned in the terms, you accepted while ordering.
Please return the goods to:
Formezones
Postboks 845
Aalborg 9100
Denmark
Have a nice day.
Best Regards,
Formezones
Web: http://www.formezones.com
Mail: support@formezones.com
Jag spärrade givetvis kortet, bet mig i läppen och tänkte ”jag borde vetat bättre”. Fem dagar utan kort får jag ta, nu väntar jag bara på att få bekräftat att de fått tillbaka paketen som jag skickade som REK. Jag ringer dem för säkerhets skull i nästa vecka. Mitt tips är att RINGA dem!
Men detta borde ju räcka för att vara ur knipan?
Gud vad hemskt detta känns!! Jag fick hem paketen igår och mailade även igår för att säga upp medlemskapet men har inte fått något svar än.. Ska jag ringa imorgon och vad skall man säga isåfall? De har inte dragit några pengar än från mitt kort iallafall.. Och har inga pengar på det nu bara för detta, men kan de dra ändå? Det är inget kreditkort utan vanligt kontokort.. Snälla hjälp!!!! Har verkligen inte ”råd” att förlora så mkt pengar i sjön!!
Jag gick också på denna nitlott, men jag insåg det ca 20 min efter att jag hade beställt. Ringde det svenska numret på hemsidan och fick hjälp direkt. Sa upp allt och fick bekräftelse via epost att jag ska få pengarna tillbaka för det jag redan hade betalt. Dock var det lite svårt att höra vad de sa i telefonen men det löste sig ändå.
Jennie: Svarar de inte på mail kan du testa att ringa. Det viktiga är att du hinner ångra köpet (och få bekräftelse på det) innan 5 dagar har gått, för efter 5 dagar drar de 1420:- från ditt konto för abonnemanget.
-Linda på Viktvägvisaren
Julia: Konstigt, jag har för mig att man måste ge sitt kontokortsnummer för att få beställa. Beställningen kanske inte gick igenom? Hoppas! Fick du något bekräftelse-mail? Kontakta för säkerhets skull deras kundtjänst och verifiera att du inte har köpt något, att de inte har dina kontouppgifter.
-Linda på Viktvägvisaren
Mimmi: Du behöver nog inte spärra kortet just nu, men kontakta dem direkt och säg att du ÅNGRAR hela köpet. Då ska du skicka tillbaka produkten oöppnad och de ska ge tillbaka alla pengar. Om du bara säger upp abonnemanget kommer de fortfarande ta pengar för första paketet… Får du inte svar inom 2-3 dagar så spärra kortet, för 5 dagar efter beställningen drar de 1420:- från ditt konto!! Det är viktigt att du får en bekräftelse på att köpet är ångrat och att de inte kommer dra pengar från dig. Det kan du nämligen använda som bevis och visa banken för att få tillbaka pengarna ifall de mot förmodan drar pengarna ändå. Lycka till!
-Linda på Viktvägvisaren
Jag skickade efter ett gratisprov för en månad. Lämnade aldrig kontonr eller betalade nåt. Hur ska jag göra då?
Beställde utan att tänka. Det är lätt att vara efterklok! Beställde nu ikväll men skrev ett mejl ca 30 min efter där jag bad dom att inte skicka varorna samt att jag ville säga upp mitt medlemskap.
Måste jag ändå spärra kortet?
Jag har en liten fråga. räcker det med att skriva till dem eller ska man ringa också?
tack Linda, Jag pratade med banken om eventuell reserverad belopp och det har inte reserverat något o inte heller dragit pengar ( förutom frakt ) så enligt banken är det omöjligt för dem att dra något.
Jag testar dem nu då så får vi se :)
Jag mailar dem en gång till :)
Tack för din hjälp !
Sara: Eftersom du öppnat produkterna är det ingen idé att skicka tillbaka dem, du kommer inte få tillbaka pengarna för dem… Ingredienserna i Rawburn är bra och har visat sig ge viktminskning i kliniska studier, så testa dem du när du ändå har dem hemma.
De kan ta några dagar på sig att svara. Ifall de inte svarar och drar ännu mer pengar, kan du visa banken ditt mail där du säger upp medlemsskapet och be banken ge tillbaka pengarna, det kan gå. För säkerhets skull föreslår jag att du mailar dem din uppsägning igen och ber om en bekräftelse. Lycka till!
-Linda på Viktvägvisaren
Tack för svaret Linda,
Jag har skickat ett mail till dem om att jag vill avsluta mitt medlemskap men självklart har dem ju inte svarat på det .
Jag har produkterna kvar och jar bara öppnat dem men inte använt något , ska jag skicka tillbaka dem för säkerhets-skull ?
Sara: När du spärrat kortet kommer de inte kunna dra mer pengar, men om du inte avslutar medlemsskapet kommer du lagligt sett vara skyldig dem pengar som de kan dra till inkasso. Så säg upp abonnemanget!
-Linda på Viktvägvisaren
Jessica: De kommer fortsätta skicka paket och dra pengar varje månad tills du säger upp abonnemanget.
-Linda på Viktvägvisaren
Anita: I teorin ja, men då har du fortfarande ett lagligt avtal med dem och är skyldig dem pengar, vilket de kan dra till inkasso. Maila dem och säg upp abonnemanget, och spara mailet, så kan de inte kräva dig på mer pengar.
-Linda på Viktvägvisaren
hej,
Kommer dem att kunna dra pengar om jag har spärrat kortet ?
Måste man går ur medlemskapet få?
TACK!!!!!!!
Jag beställde provpaketen raw brun och Green detox. Betalde med e-kort på nätet. Leveransen med dom första paketen kom hem efter några dagar. Tätt in på dras det 2 höga medlemsavgifter och avgifter för den 2 leveransen som var 2 pkt av varje produkt. HJÄLP! Va mycket pengar dom drog tänkte jag och började genast maila till dom att jag ville säga upp kontroller omedelbart. Eftersom dom inte svara på 48 h så bestämde jag mig för att ringa och säga upp medlemskapet. Jag ringde den 25/7 och bad dom skicka ett bekräftelse mail om att jag sa upp kontraktet den 25/7. Några timmar senare och fick jag mailet där det stod att kontraktet skulle sägas upp den 29/7. Så kg ringde tillbaka igen och undrade om dom kunde ändra datumet till den dag jag faktiskt sa upp kontraktet. Nu började kg bli riktigt orolig och nästintill förbannad på mig själv hur jävla dum man kan va som beställer detta!
Jag började googla runt och upptäckte att det var ett oseriöst företag. Då ringde jag min bank med en gång och spärrade mitt kort. Gick in på EU konsumenternas hemsida och läste mig till om hur mm ska gå tillväga när det är ett utländskt företag. Ringde även upp eu konsument och rådfråga. Då sa dom bara att så länge jag gör allt enligt listan på hemsidan så ska dom inte kunde skicka något mer eller dra mer pengar på kontot.
Jag fick hem den 2:à leveransen med 2 pkt av varje. Med en klump i magen av bara tanken på hur fan man ska bli av med som så gjorde jag som eu konsument listan sa:
Jag skrev ut mitt uppsägningamail, vad om kopia på kvittot för paket leveransen från posten( alltså returen) stoppade alla papper med alla konversationer genom mail och allt som hade med som att göra. Strök under alla summor dom dragit på kortet. Plocka ihop allt det och skola tillbaka till deras adress i Danmark.
Sen fick jag ett mail tillbaka att dom hade mottagit varorna men ej km skicka några pengar tillbaka för antyder hade gått mer än 14 dagar. Vilket det inte hade. Dom bad mig kontakta servicecenter omgående. Men jag känner bara att jag inte pallar mer!
Tabletterna och plåstren kostar ju ändå inte så mycket utan det är ju själva medlemskapet som är svin dyrt. Och det kan man inte få tillbaka utan endast det som man lagt ut för produkten.
Skit företag! Jag orkar inte hålla på mer!
Kontrollerar mitt konto varannan dag för att se så att dom inte drar mer pengar.
Hoppas ni andra googlar förteget innan ni beställer och ni som har beställt att ni blir av med dom.
/ Anneli
Drar dom bara pengarna engång för medlemsskapet eller drar dom samma summa fler gånger??
Kan man spärra kontokortet, använda tabletterna och strunta i att maila företaget och hålla på att krångla?
Caroline: Ångra köpet inom 14 dagar, då har de ingen rätt att gå till inkasso. Sannolikheten är liten att de skulle dra det till inkasso, de är ett välkänt blufföretag och affärsiden är att lura godtrogna inte att dra det vidare. Anmäl dem till konsumentverket, så kan du visa anmälan och bestrida inkasso om det mot förmodan skulle komma till det.
-Linda på Viktvägvisaren
Men om de nu inte kan dra dessa 1420 kr för att jag har spärrat mitt kort, de går väl inte till inkasso då?
Jag tillhör oxå dom som gick på detta urdumma erbjudande. Jag betvivlar inte produkterna som sådana men vänder mig så klart mot deras sätt att utnyttja folk.
Mitt stora misstag är ju att jag inte orkar läsa igenom NIO sidor avtal och är naiv nog att tro att jag inte ska bli lurad.
Jag har efter att ha läst all kritik laddat med info om både ångerrätt och dylikt för att ha bra på fötterna när jag ringde upp dom.
Dom var dock inte alls otrevliga på något sätt utan förstod direkt vad jag ville och protesterade inte alls. Det som var svårt är att jag inte är någon hejjare på engelska och tjejen pratade väldigt fort så det var svårt att hänga med. Men efter att ha bett henne upprepa det hon sagt ett antal gånger så började hon prata tydligare och långsammare. Hon lovade oxå att maila mig allt det hon sagt till mig om vad jag behöver göra. Jag inser fortfarande att jag kan ha missat något i allt det hon sa och att jag ännu inte klarat mig ur affären.
Jag hade turen att upptäcka mitt misstag innan jag ens fått mitt första paket men de hade redan dragit pengarna från mitt konto. Så nu återstår att se om jag får tillbaka mina pengar efter att jag skickar tillbaka paketet när det kommer (för dom hade så klart redan hunnit att skicka det).
Jösses vad jag kommer att akta mig noga i framtiden för att göra samma misstag. Jag tänker inte sluta handla på nätet. Det gör jag ofta och har hitintills inte blivit lurad (kanske därav min naivitet). De allra flesta är ju faktiskt seriösa näringsidkare. Men om man handlar från ett nytt ställe som man är osäker på så är det ju sååå lätt att googla och kolla vad som finns för information att få.
Anna – eftersom de är öppnade har du inte laglig rätt att hävda köpet, tyvärr. Kontakta deras kundtjänt och fråga. Du kan även spärra ditt visakort – 5 dagar efter beställningen kommer de dra 1420:- från ditt konto för medlemsskapet som står i det finstilta i villkoren!
-Linda på Viktvägvisaren
Jag gick också på denna bluff… Så himla fult att lägga upp det som en annons från DN! Har mailat företaget så vi får hoppas att de slutar dra pengar från mitt konto snart, tur att jag upptäckte det i tid! Dock har jag ju produkterna hemma nu (har förstås öppnat och använt lite av både Rawburn och Green detox), jag kan tänka mig att Rawburn kanske kan hjälpa en lite på traven iallafall, men är mer tveksam med Green detox.. en lapp man sätter under foten? Fungerar det verkligen? Hur lyckas kroppen ta upp ämnena genom fotsulan??
Jag har också gått på bluffen min dummer!!!
Har ringt som en blådåre då jag inte litar på att de läser mailen, men inget svar!!
Jag spärrade mitt kort på en gång då de hade dragit pengarna, för inte ville jag
Bli av med mera pengar på lurendrejerier! Banken frågade varför jag ville spärra det
o jag svarade ärligt att jag har gått på en nit!!
Hoppas verkligen att de åker dig!!
Ps: eftersom jag redan hade öppnat så tänkte jag ”skit samma, testar väl…” Men inte
Gick jag ner i vikt inte!!! Ds.
Hej. Beställde dessa här om dagen och öppnade dom då klart…
Men har ej börjat använda dom. Hur ska ja göra om de e öppnade men inte tagna av?
Jag ser att företaget bakom Rawburn, Formezones, just nu blir anmälda 6-10 gånger per dag till konsumentverket. Anmälningarna gäller ”Negativ avtalsbindning efter beställning av provpaket”.
-Linda på Viktvägvisaren
Sandra: Produkterna är inte farliga på kroppen på något sätt. Rawburn innehåller gröna kaffebönor som är en riktigt bra ingrediens. En vetenskaplig studie på överviktiga gav cirka 5 kilos viktnedgång på 60 dagar med gröna kaffebönor. Detox är det svårare att säga ifall det funkar eller inte, men det lär inte vara farligt på något sätt. Med andra ord, produkterna funkar det är företaget bakom och villkoren som är problemet! :-)
-Linda på Viktvägvisaren
Jag var en idiot och åkte dit för deras lurendrejeri!
Jag beställde både välkomstpaketet för Raw Burn och för Green detox.
MEN jag betalade dem båda med två stycken E-kort (elektroniska kontokort med begränsad summa och tid, som det inte går att komma åt mitt konto genom!)
När jag förstod att Farmezones inte varit ärliga mot kunder tidigare, och att jag tydligen gått med i två stycken dyra medlemskap, mailade jag dem men fick inget svar. Jag ringde dem sedan och då sa de att jag var tvungen att betala första sändningen av både raw burn och green detox, om jag hade öppnat välkomstpaketen och använt produkterna. Självklart hade jag redan öppnat dem och använt en del! Så det var försent att häva köpet. Eftersom de har ”rätten” på sin sida (jag har ju tydligen gått med i medlemskapet och deras villkor) så finns det väl inget att göra…
DOCK har det nu gått 10 dagar sedan jag tog emot välkomstpaketen på posten och inget har dragits från mitt konto och jag har inte fått något paket från dem eller någon faktura. Jag hoppas verkligen att de bara struntar i att skicka och ta betalt för nästa sändnig!
Jag ska ALLTID använda E-kort vid betalning över internet också i fortsättningen, och det uppmanar jag även andra att också göra!
Men jag undrar, är själva produkterna (Raw burn och Green detox) farliga på något vis? Jag förstår ju självklart att Raw burn inte kan göra att man går ner i vikt så enkelt och snabbt som det står i farmezones annonser, men eftersom det innehåller grönt kaffeextrakt så kanske det gör nån nytta.
Men innehåller tabletterna och plåstren det som det står på förpackningarna, och är det inte farligt för kroppen?!
Hjälp. Jag beställde detta imorse men har skickat ett mail till dem nu och ska ringa dem imorgon när kundservicen är öppen. Får panik! Jag är så jävla dum.